Spintso Football – den nya visselpipan som utvecklar svensk fotboll

Spintso Football – den nya visselpipan som utvecklar svensk fotboll

Svenska Fotbollsförbundet och Borlänge-företaget Spintso International AB har tecknat ett avtal som kommer betyda mycket för utvecklingen av svensk och internationell fotboll. Avtalet innebär bland annat att Svenska Fotbollförbundet och de svenska fortbollsdomarna blir först i världen att använda den nya visselpipan Spintso Football (Spf).

Spf ser ut som en traditionell domarpipa men har utvecklade funktioner som avsevärt förenklar domarens hantering av information före, under och efter en tävlingsmatch, säger Roro Yakoub som står bakom den nya visselpipan med digitala registreringsmöjligheter och en rad andra funktioner.

Utvecklingen av Spintso Football har pågått sedan 2004 och i nära samarbetet med SvFF (Svenska Fotbollsförbundet). Under sommaren 2008 har den nya innovativa visselpipan testats i hundratalet matcher, däribland det nationella seriesystemet.

- Det är viktigt för oss i svensk fotboll att se på nya möjligheter och ligga i framkant på ny utveckling. Det här är en spännande produkt som blivit positivt mottaget av de domare som testat den och kan över tid bli en framgång, säger Jan Larsson, marknadschef på Svenska Fotbollförbundet.

- Spintso Football har blivit positivt mottagen av den svenska domarkåren, fortsätter Roro och tillägger att Spintso Football inte bara lämpar sig för fotbollsplanen; de flesta bedömningssporter kommer att kunna använda sig av den nya visselpipan.

Läs mer om Spintso International på: www.spintso.se

Svenska Fotbollsförbundets officiella hemsida: http://www.svenskfotboll.se/t2.aspx?p=152141&x=1&a=1155809

För mer information kontakta:

Spintso International AB
Roro Yakoub, VD
E-post: yakoub@spintso.se

Svenska Fotbollsförbundet
Jan Larsson, Marknadschef

--------------------------------------------

Sedan 2006 ingår Spintso International AB i Stiftelsen Teknikdalens företagsinkubator.
- Spintso International har gjort en intressant resa och ett fantastiskt jobb sedan idén med en ny typ av visselpipa presenterades för första gången 2004. Roro Yakoub är en mycket god förebild för alla de som har unika och intressanta affärsidéer som väntar på att förverkligas, säger Sven Eriksson Informations- och kommunikationsansvarig på Stiftelsen Teknikdalen.

Läs mer om Stiftelsen Teknikdalens företagsinkubator på: www.teknikdalen.se