Swedish Love Stories

Swedish Love Stories

Svensk Form presenterar ”Swedish Love Stories” i Milano 12-17 april 2011

För tredje året i rad anordnar Svensk Form en samlingsutställning under designveckan i prestigefyllda Superstudio Píu mitt i Zona Tortona, Milano. Superstudio Píu är en nedlagd fabrikslokal i centrala Milano som med namnet The Temporary New Museum indikerar att det inte är en vanlig mässa det handlar om.

I fjol var det fokus på Dalarna i utställningen vilket bland annat möjliggjordes genom ett tätt samarbete mellan Svensk Form och GävleDala Designlab. I år är det Västra Götalands tur att presenteras i utställningen ”Swedish Love Stories” men även fyra företag från GävleDala-regionen kommer att finnas på plats. Samarbetet mellan Svensk Form och GävleDala Designlab har även i år varit tätt och resultaterat i  att Pappelina, Garden Attitude, Dala ledstång och Månses design nu har möjligheten att visa upp sina produkter i detta fantastiska sammanhang.

Industridesign- och innovationsbyrån No Picnic står för helhetsgestaltningen av utställningen i form av en svävande lada samt topografiska former som både speglar svenska material och naturromantiska klichéer. Syftet är att visa samtida svensk design och förmedla berättelser om Sverige, Västra Götaland och samtida svensk livsstil. För de enskilda utställarna handlar det givetvis om att hitta nya kunder, marknader och öka exporten. – Kom och slå er ner runt köksbordet i ladan, vila en stund på någon av skärgårdsgradängerna eller uppe på balkongen på de återbrukade textilmöblerna.

Temat Swedish Love Stories öppnar för flera tolkningar – kärleken till materialen, platserna och människorna bakom produkterna, ja hela tillkomstprocessen. Att vara på plats i Milano med berättelser om svensk design där hela världen möts ser jag som ett måste, säger Ewa Kumlin, VD, Svensk Form.

En förutsättning för satsningen har varit stöd från olika samarbetspartners som Västra Götalandsregionen, VisitSweden, Nämnden för Sverigefrämjande i Utlandet NSU (Exportrådet, ISA, VisitSweden, Svenska institutet och UD) samt GävleDala Designlab. Särskilt tack till No Picnic AB och reklambyrån IK Stockholm för deras extraordinära insatser.

UTSTÄLLANDE FÖRETAG OCH DESIGNER

Bland utställande företag: Ateljé Lyktan, Bsweden, Dala Ledstång, Huawei, Garden Attitude, Gemla/Tengbom, Gärsnäs, Horreds, Inredia, Kasthall, Månses Design, Nola, No Picnic, Olby Design, Pappelina, Röshults, Skargaarden, String, Support Design och Volvo Trucks. Dessutom deltar ett 20-tal designers: Alexander Lervik, Anna von Schewen, CKR, David Taylor, Designstories, Kerstin Sylwan & Sara Danielsson, Elisabeth Björkbom, Jeanette Lennartsdotter, Johan Carpner, Karlsson & Björk, Katrin Greiling, Lukas Dahlén, Marcus Johansson, Marie Dreiman, Mia Cullin, Maria Westerberg, Monika Gora, Roberto Cardenas, Thomas Bernstrand och Thomas Malmberg. Västra Götaland representeras av: Anna Elzer Oscarson, Annika Svensson, Almedahls, Brikolör, Carina Cresta The Make Fun Project, Fredrik Färg, F.O.V. Fabrics, Fulo (Olof Nordenson och Ulf Jevin), Guldåker Snickeri, Josefin Strid, Josefin Wiel Fredén, Karl-Oskar Ankarberg, Kristina Sahlqvist, Little Red Stuga, Maria Sandberg, Modern Times (Rasmus Malbert och Johannes Tjernberg), Nudie jeans, Oxeon, Pamela Lindgren, Sami Kallio, Staffan Holm, Inredia. Projektledning kultursekretariatet i Västra Götalandsregionen. Urval och koncept: Ulf Linder, White arkitekter och Anna-Stina Lindén Ivarsson, Svensk Form Väst och Konsthantverkscentrum.