Teknikdalen.se på teckenspråk

Teknikdalen.se på teckenspråk

Vi kan numera stoltsera med att var ett av få företag/instanser som har information på teckenspråk på sin hemsida.
- Genom att vara bland de första i Sverige med direkt riktad information till målgruppen som använder teckenspråk, hoppas vi kunna bidra till motivation och stöd att sjösätta nya intressanta och innovativa affärsidéer. Det säger Sven Eriksson, informations- och marknadsansvarig för Stiftelsen Teknikdalen.

Vi lever i ett informationssamhälle och tillgänglighet är ett modeord. Man kallar 2010 för tillgänglighetens år. När man pratar om tillgänglighet tänker de flesta på anpassningar för att ge personer med fysiska funktionsnedsättningar tillgång till vårt samhälle. Ibland prata man om språk och översättningar till engelska eller andra språk. Mycket sällan pratar man om teckenspråk. En vanlig missuppfattning om döva är att alla döva läser svenska obehindrat. Alla gör inte det.

Stiftelsen Teknikdalens webbsajt på teckenspråk har utvecklats i nära samarbete med inkubatorföretaget Ning AB som arbetar med att göra information tillgänglig på teckenspråk och Destinator AB. Exempel på uppdragsgivare för Ning AB är myndigheter, offentliga instanser och privata företag - som vill nå en ny kundgrupp eller öka sin service - genom att vara tillgängliga på teckenspråk.

I företaget arbetar Niclas Björkstrand som är döv och därav en i målgruppen. Han är en väl etablerad profil hos målgruppen efter 14 år på SVT, där han gjort allt från barnprogram till nyheter. Niclas var drivande i utvecklingen av ett nyhetsspråk på teckenspråk som sedan blev standard i nyhetsprogrammet Nyhetstecken.

Om döva och teckenspråk
I Sverige finns det idag ca 10 000 döva som har teckenspråk som sitt första språk och skriven svenska som sitt andra språk. I princip får den här gruppen all sin information på sitt andra språk, svenska.

Dövrörelsen har under många år kämpat för att få beslutsfattarna att förstå vikten av teckenspråket och ifjol den 1 juli trädde den nya Språklagen i kraft. Språklagen är en ramlag som reglerar alla språk i Sverige. Lagen nämner speciellt svenskan, de nationella minoritetsspråken och svenskt teckenspråk.

För landets döva innebär denna nya lag att stödet för teckenspråket ökar och att samhället - till större del - kommer att ta hänsyn till bl.a. behovet av information på teckenspråk för ett lika deltagande i samhället för den här gruppen människor.

Till Stiftelsen Teknikdalen på teckenspråk. (Du hittar även symbolen/länken uppe i höger hörn på vår hemsida.)

Läs mer om Ning AB.

-----------------------------------------------------------

För mer information, kontakta:

Sven Eriksson
Informations- och marknadsansvarig