Torque Grip Scandinavia har utvecklat ett maskinelement

Inkubatorföretaget Torque Grip Scandinavia har utvecklat ett maskinelement, TorqueGrip, som genom nyttjande av vridande moment kopplar axel till nav. -Principen som används kan liknas vid den som uppstår om du drar ut en skrivbordslåda något snett, den nyper fast och ju hårdare du drar desto mer fastnar den. Vilket är detsamma som att ju högre moment (kraft) du använder desto mer kilverkan uppstår. Det är produktens grundfunktion, säger Lars Fors, en av delägarna och VD i företaget. I jämförelse med konventionella lösningar ger TorqueGrip kunden möjlighet till större tillverkningstoleranser, gynnsammare belastningsförhållanden och mindre materialdimensioner i axel och nav. Då axeln är i vila, d v s det ligger ingen kraft på, är det lätt att montera och demontera mattan med drivpinnar, Torque Grip, vilket spar tid och pengar. Produkten kan medföra både billigare och enklare tillverkningsmetoder för kunden och kan därmed betyda stora kostnadsbesparingar och effektivitetsvinster. TorqueGrip har ett mycket brett användningsområde, då den kan nyttjas i många olika typer av maskiner inom industrisektorn, och marknaden bedöms vara global. Kommersiellt bruk För närvarande bedrivs ett omfattande provprogram med tester av produkt och material tillsammans med Högskolan Dalarna och Triple Steelix, som delvis finansierar programmet. Syftet är att verifiera och dokumentera funktions- och materialegenskaper hos produkten. Man arbetar utifrån målet att produkten skall vara klar för kommersiellt bruk under andra halvåret av 2008. Företaget har beviljats patent för TorqueGrip av Patent och registreringsverket (PRV) och en internationell så kallad PCT-patentansökan är inlämnad. Räknar med nyanställningar Torque Grip är ett utvecklingsbolag utan egen produktion, som samarbetar med leverantörer som producerar. Affärsmodellen är att sälja licenser för tillverkning och produktion till olika geografiska marknader. Bolaget bedrivs i huvudsak av delägarna som lägger tid på olika delar av verksamheten. I dagsläget finns inga anställda men man räknar med att inom ca 1 år ha 4-5 anställda. Förutom med ägarkapital har bolagets verksamhet så här långt även finansierats med hjälp av medel från Almi, Triple Steelix och Länsstyrelsen. -Visionen är att vår produkt får samma betydelse för verkstadsindustrin som blixtlåset fick för textilindustrin, avslutar Lars Forss. För mer information: Lars Fors, 070-6455682, lars.fors@torquegrip.se Torque Grip ingår i Stiftelsen Teknikdalens inkubatorprogram. Läs mer på: www.teknikdalen.se