Världsstjärnan Charlotta Öfverholm ger sin världspremiär till Dalateatern

Pressmeddelande -

Världspremiär på Dalateatern: Charlotta Öfverholms "Dick So So" – ett dansteaterverk om könsidentitet och maktstrukturer

Dalateatern är stolt över att kunna presentera världspremiären av Dick So So - ett dansteaterverk som djärvt utforskar teman om könsidentitet, maktstrukturer, fördomar och självupptäckt. Denna föreställning, som väver samman humor och sarkasm, kommer att ha världspremiär fredagen den 5 april kl. 19.00 på Dalateaterns Lilla scen i Falun.

Recensionsinbjudan

Kontakta Jonas Martinsson (kontaktuppgifter finns nedan) för recensionsbiljetter

Intervjuförfrågningar

Kontakta Jonas Martinsson (kontaktuppgifter finns nedan) för intervjuförfrågningar.

Dick So So - om

Dick So So berättar historien om en kvinna som, i sin strävan efter uppmärksamhet och framgång i ett mansdominerat samhälle, iklär på sig en manlig persona. Denna djärva och tankeväckande produktion är frukten av ett samarbete mellan den hyllade koreografen Charlotta Öfverholm och den brittiska regissören Sam Brown.

Föreställningen, som framförs på engelska, belyser viktiga frågor om könsidentitet, maktstrukturer och självupptäckt på ett sätt som är både underhållande och insiktsfullt.

"Dick So So är en föreställning som utforskar tanken att istället för att jaga en idealiserad identitet baserad på samhällets krav och normer, såsom de framställs i sociala medier och genom yttre påverkan, så borde man istället vända blicken inåt och uppskatta det man redan har. Det handlar om att inse att ens autentiska själv är tillräckligt för att uppnå tillfredsställelse och lycka, istället för att ständigt sträva efter att vara som någon annan", säger Charlotta Öfverholm.

För mer information om Dick So So och för att boka biljetter, besök Dick So So på Dalateaterns webbplats

Dick So So - team

Av koreograf Charlotta Öfverholm och brittiska regissören Sam Brown
Musikkomposition och sångtexter av franska duon Lise Cheral Prat och Morvan Prat
Projektioner av Anders & Mia
Ljusdesign och scenografi Tobias Hallgren

Medverkande:
Sång: Lindy Larsson Forss, Magnus Krepper, Lise Prat Cheral, James Friedman
Dans: Charlotta Öfverholm och Oscar Salomonsson
Foto: Fabian Kriese

Obs, föreställningen är på engelska.
Längd: 50 min + efterföljande samtal med Annelie Gardell.

Premiär 5 april på Dalateatern i Falun

Spelas 6, 7, 8 november 2024 på Elverket / Dansens hus i Stockholm

Charlotta Öfverholm

Charlotta Öfverholm har som dansare och koreograf arbetat över hela världen, jobbat med de absolut främsta inom dansen och driver ett eget produktionsbolag, Jus de la Vie. Ett av hennes projekt, Age on stage, har fått stor uppmärksamhet med sina produktioner för dansare över 45 år och workshops för människor över 65 år. Hennes verk beskrivs som fysisk dansteater med djup, ironi, brutalitet och humor.

---

Produktionen är en del av Age on Stage och den sista produktionen i EU projektet Dance On Pass On Dream On, som hållit på under 2 olika perioder. 2016-2019 och 2021-2024.

Age on Stage hyllar erfarenhet och ifrågasätter gamla normer inom dansvärlden, genom internationella produktioner med extraordinära dansare, workshops och produktioner för 65+, forskning och festivaler.