Bon Iver, Dalhalla, 10 juni 2023. Foto: Claire Powell

Besöksrekord för Dalhalla 2023!

129 000 personer besökte Dalhalla i Rättvik sommaren 2023, vilket är ett nytt besöksrekord! Aldrig någonsin har det kommit så många besökare till Dalhalla under en säsong.

Tiden mellan den 28 maj och 16 september var en fullspäckad period för Dalhalla med ett 30-tal evenemang av olika genrers. Sommaren bjöd på allt från ståuppkomik till musikaler och hårdrock. Det legendariska bandet KISS slog Dalhallas tidigare publikrekord när de besökte Dalhalla i mitten av juli. På scen stod flera internationella band och artister: Bon Iver, Regina Spektor, Herbie Hancock, KISS och musikalen MAMMA MIA!

Det var även en stor bredd på svenska band och artister: Benjamin Ingrosso, Laleh, Kite, Gyllene Tider, The Hives, Mando Diao och The Sounds, First Aid Kit, Carola, P-Floyd, Takida och Stiftelsen, Diggiloo, Johan Glans, The music from Tommy & Quadrophenia by The Who, Rhapsody In Rock, Weeping Willows med Moonica Mac & Lisa Ekdahl, På Väg (Dalarnas musikskolor) och rockoperan Jesus Christ Superstar. Under evenemanget Dalhalla Brinner spelade In Flames med fler svenska och internationella metalband, Killswitch Engage, Fit For An Autopsy, MØL, Hypocrisy, Horndal, Eternal Evil, XION och VILT.

Planeringen inför 2024 är i full gång och snart släpps de första biljetterna till nästa säsong.

Det tidigare besöksrekordet var från år 2022 med 116 000 besökare.

Dalhalla är en internationellt etablerad konsertarena placerad i ett gammalt kalkbrott utanför Rättvik i Dalarna. Arenans utformning ger en unik akustisk särprägel och har beskrivits som en av de mäktigaste och vackraste utomhusarenorna i Europa. Under sommarhalvåret erbjuder Dalhalla evenemang med kända svenska och internationella artister inom olika musikstilar. Dalhalla drivs idag av företaget Rättvik Event AB. Besök dalhalla.se eller följ oss på Linkedin.com/dalhalla