First Aid Kit till Dalhalla

First Aid Kit till Dalhalla

I över ett decennium har systrarna Klara och Johanna Söderberg i First Aid Kit förtrollat lyssnare världen över. Med över en miljard streams, hyllmeter med priser och flera turnéer i ryggen väntar nu en oförglömlig kväll i Sveriges vackraste utomhusarena.

Det bor en urkraft i First Aids Kits musik. En utomjordisk synergi som verkar sväva på säkert avstånd högt ovanför trender och självmedvetet poserande. Och det är just denna särskilda magi som tagit systrarna Klara och Johanna Söderberg ändå från huset i Svedmyra till lyssnare runtom i hela världen. I dag har First Aid Kit över en miljard streams, hyllmeter med priser samt samarbeten med alltifrån Conor Oberst till Zara Larsson och Jack White i ryggen. Ändå är det mesta som det en gång var. Klara och Johanna väver fortfarande de renaste drömmar av guld med sin otroliga vokala symbios och deras djupa kärlek till musik framstår fortfarande, trots tusentals mil i turnébussen, mer som förälskelse än giftermål.

Det numera ikoniska andra albumet ”The Lion’s Roar”, där vi hittar låtar som ”Emmylou”, och inte minst titelspåret, släpptes 2012 och mottogs med öppna armar av lyssnare och kritiker över hela världen – inte minst i USA vars publik kan vara skeptiska till utländska artister som tolkar deras musiktraditioner. ”Stay Gold”, med låtar som ”My Silver Lining” och ”Master Pretender” kom 2014 och fyra år senare släpptes det sorgset hjärtbrustna albumet ”Ruins”. I höstas släppte duon sitt femte kritikerrosade studioalbum, “Palomino” och i år är de återigen Grammis-nomierade, denna gång i kategorin “Årets alternativa pop”. Tidigare i mars blev systrarna den 26:e vinnaren av regerinens musikexportpris för sina stora framgångar utomlands.

Support: Freja the Dragon

Bakom alter egot Freja The Dragon döljer sig låtskrivaren, multiinstrumentalisten och producenten Freja Drakenberg.

Debut-EP:n från 2020 kritikerhyllades världen över och när Freja The Dragon nu släpper EP nummer två, ”Midnight Feelings”, gör hon det med radiohiten ”Closer” i bagaget. På sistone har Freja också öppnat för Franz Ferdinand på deras Skandinavien-turné och turnerat som musiker bakom First Aid Kit.

Datum: 1 augusti 2023

Biljetterna släpps 14 april kl. 10.00 via dalhalla.se