We Will Rock You kommer till Dalhalla den 5 och 6 juli 2024.

We Will Rock You till Dalhalla!

We Will Rock You är succémusikalen som baseras på låtar av Queen. Denna musikaliskt och visuellt storslagna föreställning blir knappast mindre mäktig av att den sätts upp i Dalhalla!

– Dalhalla kommer lyfta från marken och för evigt sväva i rymden till tonerna av We Will Rock You, säger Viktor Norén som ingår i ensemblen tillsammans med bland andra Sarah Dawn Finer, Dotter och Alexander Lycke.

Baserad på Queen-låtar och uppkallad efter en av det brittiska rockbandets mest långlivade klassiker har We Will Rock You blivit en internationell succé. Musikalen, som är skriven av den engelske komikern och författaren Ben Elton i samarbete med Queen-medlemmarna Brian May och Roger Taylor, utspelar sig i en dystopisk framtid där man undviker originalitet och individualism, och där rockmusik fallit i glömska. Men så dyker en ensam drömmare upp för att uppfylla en profetia som gör det möjligt för rocken att återkomma. Till viss del är musikalen också en satir över nöjesindustrin och Ben Elton säger att han därutöver hämtat viss inspiration från science fiction-thrillern Matrix.

Nu är det klart att We Will Rock You blir nästa års storsatsning på den unika utomhusarenan Dalhalla i Rättvik.

Den 5 och 6 juli kan publiken vänta sig en föreställning i högt tempo och med spektakulär ljussättning och fantastisk kostymering och inte minst klassisk rockmusik av en ensemble som bland annat består av Sarah Dawn Finer, Viktor Norén, Dotter och Alexander Lycke.

– Första gången jag klev in på en musikalscen efter åratal i rockband blev jag slagen av hur bra dessa på ytan skilda världar passar ihop. Och Queen är det ultimata äktenskapet mellan musikal och rock’n’roll. Det teatraliska och storslagna i musikal i kombination med rockens råa och intensiva urkraft. Så att få stå mitt i stormens öga, i centrum av denna musikaliska explosion, är inget annat än en sanndröm. Dalhalla kommer lyfta från marken och för evigt sväva i rymden till tonerna av We Will Rock You. Jag ser så mycket fram emot resan, säger Viktor Norén.

– 2003–2004 såg jag We Will Rock You på Dominion Theatre i London, och för mig, som alltid älskat Queens musik och Freddie Mercurys magiska röst, var det som att, för en stund, i en helt annan miljö, få åka tillbaka i tiden och uppleva Queens musik live – för alla oss som var för unga för att se dom när Freddie levde, säger Sarah Dawn Finer som gör en roll hon haft i tankarna ända sedan dess.

– Killer Queen var en väldigt cool roll och spelades av en ”vuxen kvinna” och jag tänkte: ”Wow, tänk om man kanske skulle kunna göra en sån roll, när jag blir äldre.” Hahaha! Well, vad säger man, 20 år har gått, och då kunde jag ju inte säga annat än ja! So, here we GO! Det ska bli så roligt att få sjunga Queens episka musik på en av Sveriges mäktigaste platser med en grym ensemble.

Originaluppsättningen av We Will Rock You hade premiär den 14 maj 2002 på Dominion Theatre i Londons West End. Föreställningen spelades i originalform 4 600 gånger på den scenen och det var övrigt där svenske musikalartisten Peter Johansson fick sitt genombrott i den manliga huvudrollen Galileo.

Galileo görs på Dalhalla av Viktor Norén, som slog igenom med rockbandet Sugarplum Fairy och sedan har haft framgångar med State of Sound och en duo tillsammans med brodern Gustaf men också huvudroller i musikalerna American Idiot och Hair. I rollen som Scaramouche återfinns Dotter, som sedan debuten 2014 haft åtskilliga singelhits och medverkat i Melodifestivalen både som tävlande och mellanakt ihop med Måns Zelmerlöw som hon också turnerat med.

– Alla mina drömmar som liten började med teater och musikal så det känns fantastiskt kul att få vara med! Speciellt att få jobba med en sådan här låtskatt. En av mina föräldrars idoler är Freddie Mercury så Queen har verkligen präglat min uppväxt, säger Dotter.

Som Kashoggi ser vi rutinerade musikalartisten Alexander Lycke, som av Sweden Rock Magazine 2016 utsågs till Sveriges bästa sångare.

– Jag skulle nog säga att den här musikalen är mer relevant idag än när den skrevs, säger Viktoria Tocca som är producent ihop med All Things Live och Lifeline.

– Historien har mognat med åren. Ämnet att datorer tar över världen är mer verklighet nu när AI kommit in i bilden och börjat ersätta verkliga jobb. Och lägger vi dessutom på Queens odödliga musik så har vi en föreställning som både blir tankeväckande och en riktig jäkla rockkonsert.

Datum: 5-6 juli 2024

Biljetterna släpps den 24 oktober kl. 10.00 via dalhalla.se