Dan Olofsson blir en del av Leadership Council of Robert F. Kennedy Human Rights

Robert F. Kennedy Human Rights tillkännager att Dan Olofsson blir medlem i deras Leadership Council.

Ledd av advokaten tillika aktivisten för mänskliga rättigheter Kerry Kennedy, Har Robert F. Kennedy Human Rights förespråkat en mer rättvis och fredlig värld sedan 1968. De arbetar tillsammans med lokala aktivister för att säkerställa varaktig positiv förändring i regeringar och företag. Organisationens arbetsgrupp innefattar ledande advokater, förespråkare, entreprenörer och författare förenade i ett engagemang för social rättvisa.

”I Sverige har vi förmånen att leva i ett land där mänskliga rättigheter till stor del respekteras. Men i många andra länder är det inte så. Människor kränks och trampas på.”, säger Dan Olofsson.

”Robert F. Kennedy Human Rights är en viktig organisation som driver ett omfattande internationellt arbete för mänskliga rättigheter. Unga ledare utbildas, rättsfall drivs, aktivister stöds, regeringar hålls ansvariga och företag påverkas. Allt detta i Robert Kennedys anda.”, fortsätter Dan Olofsson.

”Självklart är det hedrande att bli invald i deras Leadership Council där flera av vår samtids viktiga ledare ger sitt stöd till organisationen.”, säger Dan Olofsson.

Robert F. Kennedy Human Rights pressmeddelande:
Vi är hedrade över att Dan Olofsson nu blir medlem i Robert F. Kennedy Human Rights Leadership Council som tillsammans med flera inspirerande medlemmar har förbundit sig att fortsätta Robert F. Kennedys arv att stå emot förtryck och slåss för rättvisa.

Dan Olofsson har under de senaste 32 åren utvidgat det svenska familjeföretaget Danir i 14 länder. Kärnan i Danirkoncernen är teknikkonsultbolaget Sigma Group med 4.300 anställda. Tillsammans med sin fru Christin har de grundat Star for Life, ett förebyggande program mot HIV / AIDS i södra Afrika, där 300.000 ungdomar har gått igenom programmet som utgår från att förebyggande information samordnas med ett arbete där man försöker stärka elevens självkänsla. Olofsson är också grundare av Uppstart Malmö, en verksamhet som arbetar för att sätta fler i arbete och stödjer nystartade företag.

Vi är glada över att Olofsson nu ansluter sig till vårt nätverk och ser fram emot den insikt han kommer bidra med för att hjälpa oss att uppnå en mer rättvis och fredlig värld, tillsammans med Ethel Kennedy, president Bill Clinton, Amartya Sen, Caroline Kennedy, ärkebiskop Tutu och andra nobelprisvinnare. Ytterligare medlemmar i Robert F. Kennedy Human Rights Leadership Council, inkluderar ledare i regering, företag och underhållning som hjälper oss i dessa föränderliga tider.

Ledd av advokaten tillika aktivisten för mänskliga rättigheter Kerry Kennedy, Har Robert F. Kennedy Human Rights förespråkat en mer rättvis och fredlig värld sedan 1968. Vi arbetar tillsammans med lokala aktivister för att säkerställa varaktig positiv förändring i regeringar och företag. Vår arbetsgrupp innefattar ledande advokater, förespråkare, entreprenörer och författare förenade i ett engagemang för social rättvisa.

Våra program har eftersträvat en strategisk process gällande viktiga frågor inom mänskliga rättigheter, både i USA och i andra länder. Vi har utbildat miljoner studenter i människorättsförhandlingar och främjat ett socialt bra tillvägagångssätt för företag och investeringar.

Robert F. Kennedy Human Rights håller regeringar ansvariga för kränkningar av de mänskliga rättigheterna genom rättstvister och juridiska processer. Vi samarbetar med investeringssamhället om förhållandet mellan mänskliga rättigheter och investeringsresultat. Samtidigt som vi tränar nästa generation människorättsförsvarare genom våra program för mänskliga rättigheter och unga ledare.

Robert F. Kennedy Human Rights

För ytterligare information, kontakta:
Nisa Patel, Robert Kennedy Human Rights, +1 646 809 0119, npatel@rkhumanrights.org
Peter Nilsson, Danir AB, +46 708 300 455, peter@nocnoc.se