Brainlit utvecklar och tillverkar ljusmiljöer med hjälp av sin BioCentric Lighting-teknologi. Det är en teknik som återskapar dagsljuset som styr vår naturliga dygnsrytm och har stor betydelse för att vi ska må bra.

Danir spår en ljus framtid för Brainlit och utökar sitt engagemang i det innovativa Lundaföretaget

Danir har varit med Brainlit sedan 2018 och har på nära håll fått följa detta spännande företag. När de nu breddar sin produktportfölj, på allvar etablerar sig på nya marknader, däribland USA, genomför de en nyemission som ger utrymme för Danir att utöka sitt ägande och bli en av de tre största huvudägarna.

Året börjar bra för Brainlit, där de på den nordamerikanska marknaden tecknat flera stora avtal, bland annat med ett marknadsledande sjukvårdsföretag med över 1 000 försäljningsställen och en omfattande integrerad försäljning. Men det är inte bara på den nordamerikanska marknaden som det ser ljust ut för Brainlits innovativa produkter. Finland är en marknad där visionen om att deras biocentriska ljuslösningar ska bli standard, har kommit en god bit på vägen.

Danir är inte förvånade över den utveckling och den resa som Brainlit gjort under den tid de varit involverade i företaget, där de fått se engagemanget och drivet bland både anställda och ledning. Intresset för ett större ägandeskap har funnits under en längre tid. Den positiva utvecklingen på flertalet marknader, tillsammans med en nyemission, har nu bäddat för och gjort ett utökat ägande för Danir möjligt. Ett ägande som nu gör dem till en av de tre största huvudägarna av Brainlit.

– Vi gillar Brainlit, det är ett mycket spännande företag. Och vi uppskattar verkligen deras driv och förmåga att skapa en brygga mellan vetenskap och produkt och göra lösningar som bidrar till ökat välmående och bättre hälsa, säger Johan Glennmo, VD på Danir.

Brainlit

Brainlits produkter grundar sig på två Nobelprisbelönade upptäckter, påverkan av den cirkadiska rytmen och LED-ljuset. Teknologin och deras biocentriska ljus utvecklades av ett forskningsteam i Lund och det första patentet skickades in redan 2012. De har idag fem patentportfolios och anses som Sveriges ledande bolag inom biocentriskt ljus.

Johan Glennmo, VD Danir
Telefon: +46 703-79 52 54