Det ukrainska folket står inför en svår vinter

Det ukrainska folket står inför en svår vinter

Upprop Ukraina startar nytt direktstöd till nationen Ukraina.

Ryssland mobiliserar, vintern med dess många minusgrader är på väg och unga ukrainska soldater fortsätter offra sina liv.

I stora delar av Ukraina är vintern en stor utmaning. Temperaturen brukar i snitt ligga på minus 20–25 grader under flera månader. Rysk artilleribeskjutning har som mål att slå ut ukrainsk infrastruktur och kraftverk för att göra livsförhållandena för ukrainska hushåll omöjliga.

Med denna insamling har vi som mål att hjälpa den ukrainska staten att förbereda reservinsatser inför de kalla vintermånaderna. För att kunna säkerställa tillgång till el, värme och vatten för civilbefolkning och infrastruktur.

Här kan vi svenskar ge vårt stöd direkt till den ukrainska staten genom en gåva till den ukrainska ambassaden i Stockholm. Dessa medel når Ukraina omgående och garanter för detta är både Andrii Plakhotniuk, Ukrainas ambassadör i Sverige, och Carl Vikingsson, Ukrainas honorärkonsul i Sverige och chef för Sigma Technology Group som har 2000 anställda IT-konsulter i Ukraina genom dotterföretaget Sigma Software.

Solidaritet är viktigt för oss svenskar. Inte bara i ord utan också i handling. Såväl små som stora gåvor uppskattas otroligt mycket.

Information om hur du kan sätta in ett bidrag hittar du på www.uppropukraina.se

Tillsammans för Ukraina

Andrii Plakhotniuk & Carl Vikingsson

För mer information:

Carl Vikingsson

carl.vikingsson@sigmatechnology.se

Fakta:
Upprop Ukraina har under året hittills samlat in ca 19,5 miljoner SEK som via ambassaden i Sverige har överförts till Ukrainas centralbanks särskilda insamlingskonto för att stödja ukrainare. Pengarna har använts till:

· 24-timmars matransoner för det humanitära navet i Mykolaiv oblast

· Medicinsk utrustning (t.ex. tryckförband)

· Medel och utrustning för humanitär minröjning

· Personlig skyddsutrustning.