Sparks & Spender, en annorlunda shoppingupplevelse som lanseras idag.

En annorlunda shoppingupplevelse

I år är det sjätte året som Danirgruppen presenterar ett ”Expect a better tomorrow-initiativ”. Årets initiativ, Sparks & Spender, är en annorlunda butik där du kan ”köpa” men inte få saker. I stället går de till någon annan, som verkligen behöver dem. Sparks & Spender kamouflerar sig bakom retorik, estetik och manér från kosmetik- och modebranschen, och gör att detta något udda välgörenhetsinitiativet på samma gång blir underhållande satir.

Vissa har en miljon val, andra har inga. När vi kan välja mellan mjuk eller medium, mellan lila eller grön, med eller utan ”superfunktion”, har barn och unga i Sydafrika inget alls att välja. Och så är det med de flesta grundläggande hygienprodukter. Behoven finns men inte produkterna, eller pengarna. Bristen av dessa nödvändigheter får allvarliga konsekvenser som leder till sjukdom och ibland även till död.

Sparks & Spender vill skapa en medvetenhet om dessa behov och brister och de utmaningar unga i Sydafrika lever med. Alla insamlade medel går direkt till den ideella välgörenhetsorganisationen Star for Life och deras arbete med barn och unga i södra Afrika. De har varit på plats i södra Afrika i över 17 år och de vet exakt var pengarna kommer till bäst nytta och gör störst skillnad.

Med pengarna som Sparks & Spender samlar in kommer Star for Life dela ut grundläggande hygienprodukter till eleverna på deras skolor. Skolorna har under många år utbildat eleverna i vikten av god hygien. Men då de inte haft tillgång till eller haft råd med produkterna så har det stannat vid teoretisk kunskap. Sparks & Spender vill möjliggöra att kunskapen även blir praktisk, så att eleverna kan undvika onödig sjukdom som gör att de missar värdefull tid i skolan och kunskap.

Och nu öppnas alltså dörrarna till Sparks & Spender där allmänheten bjuds in till att spendera sina pengar på unika produkter som inte alls gör dig yngre, men som garanterat kommer att göra någon annan äldre.

– Vi startade Star for Life för 18 år sen för att stärka barn och unga och ge dem verktygen för att kunna påverka sin egen framtid. Vi ser hur eleverna i våra Star for Life-skolor fortfarande kämpar med utmaningar som påverkar deras vardag och deras skolgång. Med Sparks & Spender vill vi sprida ljus på dessa utmaningar och bidra till en bättre morgondag för barn och unga i Sydafrika, säger Johan Glennmo, Ordförande för Danirgruppen.

Expect a better tomorrow-initiativen

Danir och Sigma lanserade ”Internationella Expect a better tomorrow-dagen” på nyårsafton 2017. Med ”Expect a better tomorrow-dagen” vill Danir bidra till ett mer hållbart, jämlikt och rättvist samhälle. Deras första initiativ, Segerpotten, fick upp den ekonomiska situationen för damfotbollen på agendan.

Funkisfonden belyste 2019 vikten och nyttan av fysisk aktivitet för människor med intellektuella funktionsnedsättningar. Och 2020 jobbade Haveriet för att sprida en fördjupad kunskap om havet, dess dåliga skick och betydelse för oss människor.

Under 2021 hette initiativet Femmegineering, som genom att lyfta fram kvinnliga förebilder inom teknikyrkena, ville inspirera fler tjejer att välja en teknisk utbildning. Och att visa hur eftertraktade och behövda de är i teknikbranschen.

Med förra årets initiativ Heja Klubben! ville de ändra på attityder och hylla alla de föreningar och klubbar runt om i Sverige som drivs av ideella krafter, av eldsjälar som brinner för sin klubb, som skapar aktiviteter och en givande fritid för barn och unga men också för väldigt många vuxna.