Dan och Christin Olofsson vid lanseringen av Star for Life i Jerusalem.

Star for Life lanserat i Jerusalem

Det är med stolthet och glädje vi kan meddela att Star for Life har lanserat tre program som är riktade till arabisk-språkiga barn och ungdomar i Östra Jerusalem.

Igår, 28 september, invigde Star for Lifes grundare, Dan och Christin Olofsson, tillsammans med Generalsekreteraren Jessica Grundström Ahldin och andra kolleger, Star for Life programmet i Östra Jerusalem på de första fyra skolorna. Detta skedde på skolorna Al-Tur och Ibn Khaldun. Dessa är två av de fyra pilotskolor där vi nu testar en anpassad version av det program för socialt och emotionellt lärande som har utvecklats av Motivationslyftet by Star for Life i Sverige.

Utöver skolprogrammet lanserades även ett program som skall hjälpa unga vuxna att finna arbetstillfällen, samt en IT-utbildning som ger ungdomar med en grundutbildning inom IT en större chans att finna kvalificerade jobb inom den växande IT-sektorn. De tre programmen drivs av lokalt anställd personal inom ramen för stiftelsen Star for life Jerusalem.

Den starka entusiasm som programmen möter bland elever, studenter, lärare och föräldrar tyder på att Star for Life kommer att kunna ingjuta hopp om en bättre framtid bland barn och unga i ett oroligt hörn av världen.