Kristian Haynes och Marta Vieira da Silva

Två tunga företagare och sponsorer dubblar sina nätverk.

Ett nytt samarbete över gränserna mellan två skånska fotbollsföreningar ska skapa ett ännu större mervärde för sponsorer och partners. Och på sikt med de nya relationerna även nya affärer för både företagen och klubbarna. Så resonerar två av Skånes största sponsorer inom fotbollen. Man tror mer på ett öppet samarbete än att försöka "låsa" sponsorerna till den egna föreningen.

Johan och Johan är aktiva i varsin svensk elitklubb och som entreprenörer letar de ständigt efter nya vägar som kan hjälpa lagen de brinner för.

Johan Glennmo och Danir AB är huvudsponsor i FC Rosengård där damlaget är ett av de högst rankade damlagen i Europa. Laget nådde kvartfinal i Champions League i år. Damallsvenskan har seriepremiär 16 april. Herrlaget är nykomlingar i division 1.

Johan Andersson och Mellby Gård AB, är huvudsponsor i Trelleborgs FF där herrarna hade seriestart i Superettan den 1 april. Laget nådde en kvartsfinal i Svenska Cupen i år och var senast i Allsvenskan 2011. Nystartade damlaget tog sig enkelt upp i division 3.

”Vi jobbar hela tiden med att öka klubbarnas attraktionskraft mot våra sponsorer och det gäller att våga prova nya saker. För oss handlar det inte ’bara’ om att vinna nästa match eller ta en ny titel. Vi har lika tuffa matcher på respektive kansli, där sponsorernas medverkan eller inte till stor del avgör vår framtid”, säger Johan Glennmo.

”Vi har en budget för elitverksamheten som är i balans. Men för att kunna skapa och bibehålla en bredd, samt för att ta nästa steg inom elitfotbollen för såväl damerna som herrarna, så krävs ytterligare resurser. Därför tror jag väldigt mycket på det här initiativet”, säger Johan Andersson

Det handlar alltså i första hand inte om någon ny sponsorförsäljning, utan istället om att bygga in starkare värden för sponsorerna.

”På en lokal marknad slåss alla om sponsorerna, inte bara fotbollens elitlag, alla föreningar jagar samma företag. Vi måste lyfta blicken, skapa nya värden och affärsmöjligheter för våra trogna sponsorer”, säger Johan Andersson.

Klubbarna har sedan tidigare haft gemensamma nätverksaktiviteter med sponsorerna för att skapa nya affärsmöjligheter. Detta utvecklas alltså nu och de två huvudsponsorerna vill så klart visa vägen. I förlängningen hoppas man att flera av sponsorerna ska följa efter och gå in i båda klubbarna.

"Vi ser möjligheter att jobba över gränserna här, även om vi har hjärta för våra föreningars båda herr- och damlag så finns det en affärssida på detta som vi hoppas att våra sponsorer ska skapa vinning av. TFF startade sin verksamhet för damfotboll ifjol och det har fått ett bra gensvar i staden, det gör det extra kul att vara med och stötta”, säger Johan Glennmo

”Kan vi bjuda in till varandra, skapa nya affärer mellan våra vänner och bygga nya relationer med varandras sponsorer så har vi alla en bättre grund för framtiden”, säger Johan Andersson

För mer information:

Johan Andersson, Mellby Gård AB, 0708 - 88 33 06

Johan Glennmo, Danir AB, 0703 - 79 52 54

Danir är ett entreprenörsdrivet bolag ägt av familjen Dan Olofsson. Danir bildades 1986, och vår roll är att aktivt utveckla våra företag samtidigt som vi vill ge vårt bidrag till ett bättre samhälle.

Vi gör det genom entreprenörskap, långsiktighet och samhällsengagemang.