Danone Lunnarp/Österlenmejeriet

Danone Lunnarp byter gasol mot biobränsle - mejeriet sänker CO2-utsläpp med 75%

Österlenmejeriet ställer om till biobränsle och tar därmed ett viktigt steg mot en fossilfri produktion. Det är resultatet av samarbetet med energiföretaget Adven. Omställningen bygger på en platsanpassad design där redan befintlig infrastruktur återanvänds.
– Vi behåller pannhuset, men byter ut en gasolpanna mot en biopanna, säger Håkan Roos som är projektutvecklare på Adven.

Själva återanvändandet av pannhuset är en viktig del i Danones och Advens gemensamma projekt i Skåne. Tillsammans med en skräddarsydd och flexibel design kommer det att vara kärnan i den nya energilösningen som delfinansieras av Naturvårdsverket genom Klimatklivet, ett statligt investeringsstöd för fossilfri framtidsteknik.

– Lösningen ska också anpassas för att hantera variationer i produktionen, bland annat med hjälp av en ångackumulator, berättar Håkan Roos.

Anläggningen i Lunnarp startades redan på 60-talet och var då ett traditionellt mejeri. Livsmedelsproducenten Danone tog över 2010 och idag tillverkar de 140 medarbetarna på Österlen ett helt växtbaserat sortiment med den probiotiska frukt- och bärdrycken Proviva i spetsen.

Danone har länge hållit en hög nivå i miljöarbetet och har nyligen tilldelats tre ’A’n i betyg av den internationella icke vinstdrivande organisationen CDP för sitt arbete (Danone Triple A CDP). Ambitionen på global nivå är att uppnå koldioxidneutralitet senast 2050. Ledningen i Lunnarp planerar att dra sitt strå till stacken avsevärt tidigare.

– Vi gick över till 100 procent förnybar el 2019 och nu vill vi gå längre för att bli helt fossilfria redan 2025. Vi har en lokal plan för hur vi ska ta oss dit, berättar Joakim Andersson som är teknisk chef på Danone Lunnarp.

Danones och Advens biobränsleprojekt inleddes under hösten och den nya pannan väntas vara i drift i slutet av 2023. Minskningen av växthusgaser från Österlenmejeriet beräknas då bli minst 75 procent jämfört med dagsläget.

– Utöver fördelarna för miljön är vi övertygade om att den här investeringen också kommer att betala sig ekonomiskt, säger Joakim Andersson.

För mer information:
    Danone - Susanne Knittel, Head of Corporate Affairs Danone Nordics and Baltics, susanne.knittel@danone.com, +49 (0) 160 97243025
    Adven - Henrik Johansson Casimiro, Affärsområdesansvarig Industrilösningar, henrik.johanssoncasimiro@adven.com, +46 730 49 93 21

Om Adven

Adven är en dynamisk energikoncern som driver energiomställningen genom att utveckla hållbara och konkurrenskraftiga lösningar i samarbete med kunder, kommuner och leverantörer. Tillsammans förser våra 580 medarbetare hushåll och företag med värme baserad på fjärrvärme och geoenergi och industrier med ånga, värme, kyla och infrastrukturlösningar som förbättrar resurseffektiviteten. Vi har gedigen erfarenhet med mer än 50 år inom området. Idag driver vi över 350 anläggningar i Europa med en total energivolym om 5 TWh. www.adven.se

Danone är ett ledande multilokalt mat- och dryckesföretag som bygger på hälsofokuserade kategorier: Essential Dairy & Plant-Based products, Waters and Specialized Nutrition. Företaget arbetar bland annat med ”One Planet One Health” för att inspirera till mer hälsosamma och hållbara mat- och dryckesvanor. Danone är det första börsnoterade företaget som antar statusen "Entreprise à Mission" i Frankrike. Om tre år siktar Danone på att bli ett av de första multinationella företagen att erhålla B Corp-certifieringen™ world-wide. Danone har funnits på den svenska marknaden sedan 1999 och är känt för varumärken som Alpro, ProViva, Actimel, Activia och Danonino.