Danone ny Guldgivare till Mag-Tarmfonden - stärker bandet till svensk mag- och tarmforskning

Danone Sverige blir nu som första livsmedelsföretag huvudgivare till Mag-Tarmfonden. Genom detta samarbete stärker Danone sitt band till svensk forskning och bidrar till att mer medel görs tillgängliga för svenska forskare inom mag- och tarmhälsoområdet. Som en kickstart på det nya samarbetet skänker Danone under veckorna 16-21 1 krona per sålt Activia 4-pack direkt till Mag-Tarmfonden.

Mag- och tarmsjukdomar är mycket vanliga i vårt samhälle, men är i viss mån ett dolt problem som det ofta inte talas öppet kring. Hundratusentals svenskar lider idag av olika mag- och tarmrelaterade sjukdomar som påverkar livskvalitén negativt, från inflammatoriska sjukdomar som Crohns sjukdom och ulcerös kolit till IBS (Irritable Bowel Syndrome), som dessutom ökar i samhället.

Danone har ett engagemang för maghälsa som går tillbaka till företagets grundande. Den första yoghurten som lanserades 1919 såldes på apotek för att lindra magbesvär. Sedan 1991 bedriver Danone forskning specifikt inom tarmhälsa, med fokus på probiotiska bakterier, vid den egna forskningsanläggningen i Paris. Här arbetar idag 500 disputerade forskare. Danone stöder även extern akademisk forskning och har en mängd forskningssamarbeten med framstående universitet världen över.

Vi välkomnar med glädje Danone som samarbetspartner och Guldgivare till Mag- Tarmfonden. Gastroenterologisk forskning har idag små resurser i förhållande till hur stor betydelse sjukdomarna i matsmältningsorganen har för folkhälsan. Det är bland annat genom givare som Danone som vi har möjlighet att stödja den viktiga forskning som sker inom området mag- och tarmhälsa, säger Henrik Hjortswang, ordförande Mag- Tarmfonden och verksamhetschef vid avdelningen för gastroenterologi vid Linköpings Universitetssjukhus.

Danone kommer som första livsmedelsföretag någonsin agera Guldgivare till Mag- Tarmfonden. Som Guldgivare bidrar Danone med medel och aktivt deltagande i att utveckla fonden. Som en del i samarbetet kommer Danone under vecka 16-21 att skänka 1 krona per sålt Activia 4-pack direkt till Mag-Tarmfonden.

Jag är stolt och glad över att vi nu förankrar Danones redan starka forskningsengagemang genom att direkt stödja svensk forskning via Mag-Tarmfonden. Danone grundades på övertygelsen att hälsa kommer genom den mat vi äter. Genom att stödja Mag- Tarmfonden kan vi vara med och bidra till att forskningen går framåt och förbättra livet för de som lider av mag- och tarmbesvär, säger Peter Odemark, VD Danone Sverige.

För mer information, besök gärna:

· www.magtarmfonden.se

· www.danone.se