Norge missar klimatmål

Norge missar klimatmål

Miljödirektoratet i Norge visar i en ny rapport att Norge missar utsläppsmålen till 2030.

Utsläppen beräknas minska med 44 procent under perioden 1990 – 2030, men målet var en utsläppsminskning med 55 procent. Gapet på 11 procent anses teoretiskt omöjligt att klara.

Dessutom är den förväntade utsläppsminskningen på 44 procent beroende av implementeringen av en rad åtgärder, såsom att minska industriutsläpp och påskynda elektrifieringen av transport och omställningen av olje- och gasindustrin. Pessimismen i rapporten återspeglar de begränsade framsteg som hittills gjorts, Norge har bara minskat utsläppen med 5% de senaste 34 åren. Historien understryker de betydande insatser som krävs kommande sex år för att leverera 44 procents utsläppsminskning.

För journalister: Vill ni prata med Danske Banks experter om situationen i Norge och vilka investeringar som krävs för att klara miljömålen? Det finns flera jämförelser som kan göras mellan Norge och Sveriges klimatarbete. Kontakta Carl Stenson, carl.stenson@danskebank.se om ni vill prata med våra experter.

Varannan vecka släpps Danske Bank Sustainable Finance Newsletter med de senaste nyheterna som påverkar hållbar finansiering. Det är gratis att prenumerera.