Stärk Sveriges position som industrination

Stärk Sveriges position som industrination

Riksbanken kommer enligt Danske Banks prognos att påbörja räntesänkningarna i juni, vilket är positivt då det stimulerar ekonomisk aktivitet och underlättar för många ansträngda företag och hushåll. Men en räntesänkning kan leda till att kronan försvagas ytterligare på kort sikt, vilket kommer att sätta ny press på svensk ekonomi. Den goda nyheten är att inflationen stabiliserats. Anders Gullesjö, chef Företagsmarknaden Danske Bank, menar att regeringen måste börja agera ansvarsfullt och strategiskt, med fokus på att stärka Sveriges position som industrination.

-Regeringen bör satsa på grön industri och stödja små och medelstora underleverantörer i deras omställning. Sverige får inte vara naivt när länder som Tyskland, Holland och USA investerar stora belopp för att locka till sig nyindustrialisering. Detta bevisades senast när SSAB meddelade att de förlägger en ny anläggning i USA, med attraktiva villkor tack vare IRA, säger Anders Gullesjö.

Små och medelstora företag har uppdämda investeringsbehov sedan pandemin för att klara den ”gröna omställningen”. Detta är ett krav för att kunna vara en del av storbolagens värdekedjor. Banken möter bolag som inte förstår hur långtgående CSRD – den hållbarhetsredovisning som större bolag måste göra – är, och där kraven på net zero i leverantörskedjorna kommer att tvinga underleverantörer att uppfylla stränga hållbarhetskrav.

Den gröna industrin är ingen trend, den är en absolut nödvändighet. Detta innebär att vi behöver politisk kraftsamling för att stärka Sveriges position. Investeringarna kommer att generera intäkter för staten genom skatteintäkter när företag växer och skapar arbetstillfällen. För att underlätta denna omställning föreslår vi skattereduktioner för investeringar som driver mot Net Zero. Det är dags för regeringen att agera, öppna plånboken och möjliggöra gröna investeringar.

Journalister som vill boka en intervju med Anders är välkomna att höra av sig till Danske Bank Sveriges presstjänst.