Fotograf: Pelle T Nilsson

Individen och kollektivet tar sig en utmanande svängom

Han är en återkommande favorit bland Melodifestivalens husdansare och har setts bakom Zara Larsson, Ola Salo, Darin och många, många fler. Nu är det äntligen dags för Edin Jusuframic att skapa något eget!

Men vad är något eget och vad är ett tillsammans? Vad är kollektivet, en fantastisk solidaritet eller ett egoistiskt förtryck? Med föreställningen MeYouI sätts balansen mellan kollektivets välbefinnande och människans ego i fokus. Vad händer om den balansen rubbas och egot tar över?

Edin Jusuframic har skapat ett verk om den känslomässiga konflikt som föds ur den konstanta avvägningen mellan samarbete eller att gå sin egen väg. Vad innebär det att vara självisk eller att kompromissa, och hur påverkar detta det konstnärliga resultatet?

MeYouI är en dansföreställning med nykomponerad musik av Mario Perez Amigo och med två fenomenala dansare som sveper golvet när de gestaltar den inre känslomässiga konflikt som kan uppstå när en arbetar i ett kollektiv.

EDIN JUSUFRAMIC

Är dansare och koreograf och har arbetat professionellt de senaste tretton åren. Edin har koreograferat och dansat bakom flera av Sveriges framstående artister, däribland Danny Saucedo, Ola Salo, Zara Larsson, Molly Sandén, Miss Li, Darin med flera. Han har även medverkat som dansare i ett stort antal dansföreställningar samt TV-produktioner så som Gökboet, Våroffer, Nötknäpparen, West Side Story, Melodifestivalen, Sommarkrysset, Allsång på Skansen, Eurovision Song Contest m.m.

Edin Jusuframic en av grundarna av danskompaniet Complete Dance Crew som haft stora framgångar både nationellt och internationellt.

Dansnät Sverige turnerade Complete Dance Crews föreställning SIRI 2014.

MARCO WIHLBORG

Har dansat i ett flertal produktioner, bland annat i Wall Street på GöteborgsOperan,  Marco har studerat allt från balett till contemporary och Hiphop på Broadway Dance Center i New York, och behärskar de flesta streetstilarna.

DANIEL KOIVUNEN

Har i flera år medverkat i Melodifestivalen. Han har dansat i Nötknäpparen, Stop Play Rewind och Svansjön av Fredrik ”Benke” Rydman. Som koreograf har han skapat nummer till bland andra Danny Saucedo, Loreen och Mimi Werner. Daniel är medlem i hiphopgruppen Complete Dance Crew och som dansare har han arbetat med Bounce och koreografer som Jo Strømgren, Katrine Bølstad, Subjazz, Sölvi Edvardsen, Roine Söderlund och Niclas Bendixen.

SPELSCHEMA

2 oktober
Örebro, Hjalmar Bergmansteatern

4 oktober
Piteå, Studio Acusticum

7 oktober
Linköping, Sagateatern

9 oktober
Jönköping, Jönköpings Teater

12 oktober
Värnamo, Gummifabriken

14 oktober
Uppsala, Uppsala Konsert & Kongress

MEDVERKANDE

Koreografi: Edin Jusuframic
Dansare: Daniel Koivunen och Marco Wihlborg
Musik: Mario Perez Amigo
Ljus: Lumination AB
Kostym: Peter Englund, P.E.E.P.
Foto: Pelle T Nilsson (press)
Grafisk form: Nadan Gergeo (poster)
Längd: 50 minuter

Med stöd från: Dansnät Sverige, Stockholm Stad, Botkyrka kommun (Kreativa fonden), Mitt Alby, Dansens Hus,

Partners: Subtopia, Lumination AB, House of Shapes, Peter Englund, P.E.E.P, Mario Perez Amigo

Turnerar med Dansnät Sverige hösten 2020

Taggar

Dansnät Sverige är ett nationellt nätverk som drivs av viljan att visa angelägen danskonst - ett nationellt nätverk för den samtida danskonsten och dess publik.

VI BRINNER…
…för att människor ska kunna uppleva angelägen, intressant och spännande danskonst varhelst de bor i landet.

VI TURNERAR…
…runt 15 internationella och svenskproducerade föreställningar varje år som tillsammans ger 100-talet speltillfällen.

VI SAMPRODUCERAR…
…dansföreställningar för att stärka danskonstnärernas produktionsförhållanden och förankra det konstnärliga arbetet i en lokal kontext.

VI UTVECKLAR…
…kunskap på och utanför scenen genom fortbildning i scenteknik och kommunikation samt genom publiksamtal, workshopar och seminarier.

VI ÄR…
…ett fristående nätverk där dansscener, institutioner, regionala dans- och musikverksamheter samt kommunala och regionala kulturförvaltningar samverkar för att stärka danskonsten genom att stimulera till ökat intresse och nyfikenhet och stärka och bygga nationella strukturer för den samtida danskonsten

Malin Lundstedt

Presskontakt Producent