Dansnät Sveriges turnévår 2021.

Pressmeddelande -

En samtida dansklassiker, rituell precision och klimathotets dystopiska värld – här är Dansnät Sveriges turnévår 2021!

Dansnät Sverige tror på en vår där vi åter får uppleva scenkonst. Vi längtar och vi planerar, så lagom till vårsolen i mars kör vi igång turnéer fullspäckade med dansföreställningar, premiärer och nypremiärer. Följ med oss och låt er hänföras, uppröras och beröras av vårens turnéproduktioner.

Under våren får publiken möta gamla bekanta och helt nya kompanier - från Sveriges egen dansmystiker Virpi Pahkinen till stjärnskotten i AFIA. Hagar Malin Hellkvist Selléns banbrytande verk Bättre folk från 2006 får nytt liv och alla som missade den då har äntligen möjlighet att se den nu. Från företagslanseringar till Göteborgsoperans stora scen, Twisted Feet har gjort allt. I vår tar de med oss på en resa rakt in i den globala uppvärmningens dystopiska värld med ett tydligt budskap till oss alla. Men våren är inte slut där, vi kommer även att bjuda på föreställningar av Stina Nyberg, Fabio Liberti och vårt västra grannlands stora scenkonstmakare, Alan Lucien Øyen och hans kompani winter guests.

Vårens två stora internationella kompanier, brittiska Akram Khan Company och italienska Silvia Gribaudi har vi med anledning av pandemin flyttat till våren 2022. De kvarstående kompaniernas föreställningar kan ni se på dryga 20 orter runt om i Sverige under mars, april och maj.

För turnéschema se länkar i informationen nedan samt på www.dansnatsverige.se

Kort om föreställningarna

Virpi Pahkinen, Black Rainbow
Precis som Pahkinens tidigare verk utlovar Black Rainbow mysticism och rituell precision. Black Rainbow är en inre resa gestaltad av fem dansare, däribland Virpi själv, likt en ciceron, som väljer omvägen och tillåter dansresenären att bli fri. Black Rainbow är en väg ut för den som stirrat sig blind på Google-maps.
Turnéstart i Jönköping 11 mars.
Turnerar vidare till Falun, Vara, Göteborg, Gävle, Linköping, Karlshamn, Växjö och Örebro.

AFIA, YEBO YES!
I föreställningen YEBO YES! möter vi tre dansare från Sydafrika som alla lever och andas dansstilen pantsula, samt svenska Theresa och Joanna, freesyle-dansare, koreografer och grundare av AFIA. Tillsammans visar de prov på en dans fylld av energi, glädje och kraft i ett verk där dansarna utforskar mötet mellan varandra och sina kulturella uttryck.
Premiär och turnéstart i Stockholm 13 mars
Turnerar vidare till Falun, Uddevalla, Skellefteå, Umeå, Malmö, Vara och Falkenberg

Hagar Malin Hellkvist Sellén, Bättre folk
Bättre folk hade urpremiär 2006. Ett banbrytande verk som plöjde ny mark inom det samtida koreografifältet. Fyra oemotståndliga karaktärer golvade dansscenen med sin envist juckande discodans, sitt gränsöverskridande könsuttryck och sitt dekonstruerande av hoppandet som rörelse. När Bättre folk får nypremiär 2021 är det ett stycke queer scenkonst som bär på både historia och samtidsrelevans.
Nypremiär och turnéstart i Stockholm 19 mars
Turnerar vidare till Jönköping och Umeå (turnén fortsätter under hösten)

Stina Nyberg, Make Hay while the Sun Shines
Med en feministisk syn på kroppen och med en generationsöverskridande ensemble på fem kvinnor, tar Make Hay While the Sun Shines fasta på dansarnas personliga uttryck. Här får deras egen rörelsehistoria plats. De danser som följt dem genom deras karriärer samplas, mixas och kastas om för att skapa ett danskollage i ständig förändring.
Premiär och turnéstart i Umeå 8 april
Turnerar vidare till Uppsala, Malmö och Kalmar

Twisted Fett, 5 Degrees
I Twisted Feets föreställning 5 Degrees är mänskligheten på väg mot sin undergång, klimathotet har besannats och det ångar av gaser och blossar rök. Föreställningen kombinerar kultur och forskning med den senaste tekniken. Tillsammans med projektioner och ljuseffekter förkroppsligar dansarna framtiden med sorg och hoppfullhet.
Turnéstart i Kungsbacka 17 april
Turnerar vidare till Piteå, Värnamo, Uddevalla, Västerås och Örebro

Alan Lucien Øyen I winter guests, Story, story, die.
Norske Alan Lucien Øyen beskrivs som berättarkonstens mästare. Med en fulländad sammansättning av ord, musik och hyperdetaljerad koreografi, med tvära kast mellan det absoluta konkreta och helt abstrakta, har han förmågan att gestalta vår tids stora frågor. I Story, story, die. skildrar sju enastående dansare människans ständiga jakt på bekräftelse.
Turnéstart i Umeå 21 april
Turnerar vidare till Stockholm och Kungsbacka

Fabio Liberti, We are present
We are present är en unik scenkonstupplevelse, en kombinerad föreläsning och föreställning som tar dig med på en resa in i en kreativ dansprocess. I ett interaktivt spel mellan kreatörer och publik skapas ett exklusivt dansverk. Scenen förvandlas till en lekplats där ingenting kan bli fel och där publiken är med och bestämmer reglerna för spelet. Föreställningsidén är signerad italienska Fabio Liberti, en mångsidig koreograf med intresse för kommunikation och språk.
Turnéstart i Umeå 28 april
Turnerar vidare till Säter och Malmö

Taggar

Dansnät Sverige är ett nationellt nätverk som drivs av viljan att visa angelägen danskonst - ett nationellt nätverk för den samtida danskonsten och dess publik.

VI BRINNER…
…för att människor ska kunna uppleva angelägen, intressant och spännande danskonst varhelst de bor i landet.

VI TURNERAR…
…runt 15 internationella och svenskproducerade föreställningar varje år som tillsammans ger 100-talet speltillfällen.

VI SAMPRODUCERAR…
…dansföreställningar för att stärka danskonstnärernas produktionsförhållanden och förankra det konstnärliga arbetet i en lokal kontext.

VI UTVECKLAR…
…kunskap på och utanför scenen genom fortbildning i scenteknik och kommunikation samt genom publiksamtal, workshopar och seminarier.

VI ÄR…
…ett fristående nätverk där dansscener, institutioner, regionala dans- och musikverksamheter samt kommunala och regionala kulturförvaltningar samverkar för att stärka danskonsten genom att stimulera till ökat intresse och nyfikenhet och stärka och bygga nationella strukturer för den samtida danskonsten

Malin Lundstedt

Presskontakt Producent