​Damen Shipyards Group väljer Dassault Systèmes 3DEXPERIENCE-plattform för att digitalisera sin skeppsbyggnad

Dassault Systèmes branschlösningar för sjöfarts- och offshoreindustrin förbättrar samarbete, effektivitet och optimering inom hela Damen-koncernen

VELIZY-VILLACOUBLAY, Frankrike 16 mars 2017 Dassault Systèmes (Euronext Paris: #13065, DSY.PA), 3DEXPERIENCE-företaget som är världsledande inom mjukvara för 3D-design, digitala 3D-modeller och produktlivscykelhantering (PLM), tillkännager att den globala varvskoncernen Damen Shipyards Group valt 3DEXPERIENCE-plattformen och den tillhörande branschlösningen för sjöfarts- och offshoreindustrin, för att digitalisera sin verksamhet.

Branschlösningarna “Designed for Sea”, “Winning Bid for Sea”, “Optimized Production for Sea” och “On Time to Sea” integrerar försäljning, marknadsföring, design, konstruktion, tillverkning och service. Damen Shipyards Group, som har 32 varv och 9 000 anställda, kan nu förbättra samarbetet internt och externt, optimera sina befintliga produkter, processer och tjänster, samt påskynda leveransen av innovativa och konfigurerbara produkter.

Den ökade efterfrågan på mer förfinade och globala produkter och lösningar inom sjöfarts- och offshoreindustrin gör att varvsindustrin behöver möta marknadens krav på kundanpassade fartyg och nya affärsmodeller för att hålla sig konkurrenskraftiga. Resultatet är att komplexiteten ökar allt eftersom varvsindustrin försöker att motsvara de rådande branschtrenderna. Damen Shipyards satsar nu på att digitalt omvandla sin verksamhet för att förbättra samarbetet mellan sina varv, designkontor och underleverantörer, hantera sin produktportfölj mer effektivt samt besvara kundärenden snabbare och smartare.

Dassault Systèmes 3DEXPERIENCE-plattform ger Damen Shipyards en enhetlig digital miljö som kopplar samman krav, regelverk och planering med full spårbarhet. Medarbetarna kan dokumentera och återanvända befintlig data från alla affärssegment, hantera konstruktionsändringar i realtid, planera tillverkningen i ett tidigt skede av designprocessen, samt samarbeta med underleverantörer för att leverera fartyg enligt tidsplan och budget. Damen Shipyards kan hantera program och produktportföljer på ett mer effektivt sätt, för att stödja produktlanseringar och service efter försäljning.

– Efter en noggrann jämförelse av olika lösningar på marknaden, valde vi Dassault Systèmes 3DEXPERIENCE-plattform för att implementera vår digitala strategi. Dassault Systèmes branschlösningar för sjöfarts- och offshoreindustrin förbättrar och stödjer samarbete och verksamhetsresultat inom hela vår koncern, så att vi kan bli bättre på att hjälpa våra kunder över hela världen, säger Aart Rupert, CIO vid Damen Shipyards.

– För att hålla sig konkurrenskraftiga behöver skeppsbyggare utforska nya sätt att använda den moderna tekniken som nu finns tillgänglig för varvsindustrin för att få ett försprång i branschen. 3DEXPERIENCE-plattformen och våra branschlösningar omvandlar de olika processerna inom varvsindustrin till att stödja strategiska mål. Att kunna hantera komplexa projekt digitalt, samarbeta inom hela organisationen, effektivt planera tillverkningen samt virtuellt kunna utforska alternativa designscenarier gör stor skillnad för att kunna upprätthålla leveransen av högkvalitativa fartyg som uppfyller – eller ännu bättre – överträffar kundernas förväntningar, säger Alain Houard, vice vd för sjöfarts- och offshoresegmentet inom Dassault Systèmes.

För mer information om Dassault Systèmes branschlösning och användningsområden för sjöfarts- och offshoreindustrin, besök http://www.3ds.com/industries/marine-offshore/

Om Damen Shipyards Group

Damen Shipyards Group operates 33 shipbuilding and repair yards, employing 9,000 people worldwide. Damen has delivered more than 6,000 vessels in more than 100 countries and delivers some 180 vessels annually to customers worldwide. Based on its unique, standardised ship-design concept Damen is able to guarantee consistent quality.

Damen’s focus on standardisation, modular construction and keeping vessels in stock leads to short delivery times, low ‘total cost of ownership’, high resale values and reliable performance. Furthermore, Damen vessels are based on thorough R&D and proven technology.

Damen offers a wide range of products, including tugs, workboats, naval and patrol vessels, high speed craft, cargo vessels, dredgers, vessels for the offshore industry, ferries, pontoons and superyachts.

For nearly all vessel types Damen offers a broad range of services, including maintenance, spare parts delivery, training and the transfer of (shipbuilding) know-how. Damen also offers a variety of marine components, such as nozzles, rudders, anchors, anchor chains and steel works.

In addition to ship design and shipbuilding, Damen Shiprepair & Conversion has a worldwide network of 16 repair and conversion yards with dry docks ranging up to 420 x 80 metres. Conversion projects range from adapting vessels to today’s requirements and regulations to the complete conversion of large offshore structures. DSC completes around 1,500 repair and maintenance jobs annually.

Presskontakter:

Ben Littler