Dassault Systèmes presenterar nya SolidWorks Electrical

Realtidsintegrering av 2D-ritningar och 3D-modeller ger maskin- och elkonstruktionsteam möjlighet att samarbeta bättre och leverera mer exakta ritningar

Dassault Systèmes, världsledande inom 3D-programvara, 3D Digital Mock Up och PLM-lösningar (Product Lifecycle Management), presenterar nya SolidWorks Electrical. Bland nyheterna ingår ett nydanande 2D-konstruktionsverktyg på systemnivå och ett kraftfullt tillägg för elektriska 3D-modeller till Solidworks 3D CAD-program, som är länkade i realtid.

”Idag utvecklar företag inom industriutrustning, tekniktjänster, teknik, medicinska enheter och konsumentartiklar produkter med fler elektriska komponenter än tidigare. Över hälften av våra SolidWorks-kunder behöver en lösning som förenklar samarbetet mellan maskin- och elingenjörer”, berättade Bertrand Sicot, VD för SolidWorks, Dassault Systèmes. ”I och med att SolidWorks Electrical lagts till i vår produktportfölj har vi tagit oss in i den här underutnyttjade marknaden med en robust lösning som lever upp till SolidWorks ambitioner för användarvänlighet och möjliggör samarbete mellan maskin- och elkonstruktörsteam.”

När det gäller konstruktion av elektriska system söker organisationer ofta ett sätt att förbättra sina avdelningars leveranser överlag. SolidWorks Electrical gör det enkelt för tekniker och konstruktörer att konstruera elektriska system och integrera dem i de mekaniska 3D-modellerna. SolidWorks Electricals tre applikationer underlättar samarbetet mellan maskin- och eltekniker under produktutvecklingen, förenklar konstruktionsfasen och minskar produktförseningar, vilket resulterar i mer konsekventa och standardiserade konstruktionselement, lägre kostnader och kortare tid till marknaden.

”Den fullständiga integreringen med SolidWorks gör SolidWorks Electrical enkelt att lära sig och ger både våra maskin- och elavdelningar möjlighet att samarbeta när de ska ta fram elektriska system eller kopplingsscheman”, sade Kyle Strong, projektledare hos Getman Corporation. ”Våra gruvdriftsfordon innehåller invecklade kabelsystem, och de behöver ha en konsekvent konstruktion. För oss var SolidWorks Electrical ett enkelt val. Genom att integrera våra processer för el- och maskinkonstruktion kan vi bättre dokumentera de elektriska behoven och kabeldragningarna, vilket ger mindre omarbetning, bättre kvalitet och kortare tid till marknad.”

SolidWorks Electrical består av tre applikationer:

1.  SolidWorks Electrical – ett2D-verktygför ritningar inom arkitektur och konstruktion av elektriska system, som:

• förenklar elkonstruktion med ett dynamiskt och sammanhangskänsligt användargränssnitt, så att man snabbt kan omvandla sina idéer till detaljerade ritningar,
  • upptäcker fel omedelbart med felsökning i realtid, så att man kan slippa kostsamma skrotningar och omarbetningar,
  • gör att man kan skapa ritningar enklare och mer precist med ett bibliotek bestående av över 500 000 elektriska standardkomponenter, och
  • gör att fler personer kan arbeta samtidigt på ett och samma projekt.

2.  SolidWorks Electrical 3D - ett tillägg till SolidWorks 3D CAD-program som kopplar SolidWorks Electrical 2D-ritningar på systemnivå till 3D-modeller som utformats i SolidWorks. Denna applikation har funktioner för:

• Dubbelriktade uppdateringar i realtid mellan 2D och 3D som synkroniserar elektromekaniska konstruktioner så att konsekvensen bibehålls genom hela utvecklingsarbetet,
  • integrering av 2D-ritningar i 3D-modeller för att underlätta standardisering av konstruktionen och förena materialförteckningar, vilket motverkar misstag och förseningar och
  • placering av elsystem och kablar/ledningar i 3D-modellen för att möjliggöra planering av specifika platser och kabeldragningar, som i sin tur ger konsekvent produkttillverkning.

3.  SolidWorks Electrical Professional – innehållerfunktionerna från både SolidWorks Electrical och SolidWorks Electrical 3D i en enda applikation för användare som arbetar både med 2D- och 3D-konstruktion av elektriska komponenter.

SolidWorks Electrical-applikationerna bygger på teknik från Trace Software, ett företag med mer än 20 års erfarenhet av marknaden för elkonstruktion. Trace är en SolidWorks Gold Solution-partner, och tillverkar därför sina elecworks™-produkter för integrering med SolidWorks, så att teknikerna kan stanna kvar i den bekanta SolidWorks-miljön när de ska optimera sina elektromekaniska konstruktioner.

Den första versionen av SolidWorks Electrical lanseras under augusti 2012. Mer information om SolidWorks Electrical finns på: http://www.solidworks.com/electrical/

• Vetenskap, teknik

• solidworks electrical