Större frihet med SolidWorks campuslicenser

Dassault Systèmes, världsledande inom 3D-programvara, 3D Digital Mock Up och PLM-lösningar (Product Lifecycle Management), tillkännager idag att KEA:s produktteknikutbildning har uppgraderat sin SolidWorks®-skollicens till en campuslicens för 500 användare av SolidWorks Education Edition, inklusive SolidWorks Student Engineering Kit.

På KEA finns tio kursplaner varav produktteknikutbildningen är en. Under vårterminen gick där 160 studenter och från höstterminen är de 240. Kursen är en tvåårig utbildning som går att komplettera med en fil. kand.-examen.

Tidigare använde skolan sig av en SolidWorks-serverlicens på avdelningen som innebar att studenterna måste vara anslutna till skolans nätverk och därför inte kunde använda programvaran hemma. I anslutning till att studenterna gavs möjlighet att hyra en dator från skolan uppkom ett gemensamt önskemål från både lärare och studenter om att kunna arbeta med SolidWorks både på skolan och hemma. Genom att uppgradera den befintliga SolidWorks-licensen och -prenumerationen fick KEA tillgång till SolidWorks Student Engineering Kit som ger studenterna åtkomst till SolidWorks-programvaran även utanför klassrummet eller laboratoriet. Beslutet att göra detta blev mycket väl mottaget.

"I den första grundkursen få studenterna under en vecka lära sig att hantera det nya verktyget. De har stor nytta av att kunna öva i en lugn hemmiljö", säger Jon Emil Stenz, lärare på produktteknikutbildningen.

För en skola är det viktigt att det CAD-system som de väljer att använda sig av i utbildningen är enkelt att lära sig. Ju snabbare de lär sig att hantera verktyget, desto fortare kan de använda sina kunskaper i utbildningen.

"SolidWorks är enkelt att lära sig, och det är något som de flesta studenter inser redan efter den första veckan. Det finns gott om hjälpfunktioner i programvaran och bra självstudier som gör inlärningsfasen enkel. Idag arbetar alla 160 studenter dagligen med SolidWorks, både på skolan och hemma."

Jon Emil Stenz säger att studenternas konkurrenssituation när de lämnar skolan är mycket bättre om de lärt sig att hantera ett väl utbrett CAD-system i utbildningen. "De kan i stort sett vara produktiva redan från första dagen", avslutar han.

Om PLM Group
PLM Group tillhandahåller programvarulösningar och tjänster för hela produktlivscykelhanteringen (Product Lifecycle Management. Vi är den största återförsäljaren inom det nordiska området av SolidWorks, med över 100 anställda och kontor i Sverige, Danmark, Finland, Estland och Lettland. PLM Group betjänar nu 3 500 produktutvecklings- och produktionsföretag i regioner.www.plmgroup.eu

• Vetenskap, teknik

• kea
  • student engineering kit

Dassault Systèmes, ledande inom 3D-upplevelser, tar fram virtuella miljöer för hållbar innovation. Dess världsledande lösningar förändrar hur produkter utvecklas, tillverkas och underhålls. Dassault Systèmes lösningar för samarbeten uppmuntrar till innovation och ger utökade möjligheter för den virtuella världen att förbättra den fysiska. Dassault Systèmes ger mervärde till 150 000 kunder av olika storlek och inom olika branscher i fler än 80 länder. Mer information finns tillgänglig på www.3ds.com/sverige.