DAVA Foods fasar ut de sista burhönsen – sänder viktig signal till branschen

DAVA Foods fasar ut de sista burhönsen – sänder viktig signal till branschen

2021 lanserade Dava Foods, med varumärket Lantägg, Sveriges första klimatcertifierade ägg som en del i omställningen mot en 100% hållbar äggproduktion. I den kedjan är god djurhållning viktig. Därför fasar man nu ut de sista producenterna av ägg från burhöns och erbjuder från och med juli endast KRAV-ägg och ägg från frigående höns.

– I linje med vår hållbarhetsstrategi fasar vi nu ut de sista burhönsen vilket inte minst syftar till att sända en viktig signal till branschen att följa vårt initiativ och arbeta mer medvetet framåt, säger Kjell Dalin, Marknad och Försäljningschef, DAVA Foods Sverige.

Som ett av de största äggpackerierna i Sverige har DAVA Foods både ansvaret och inflytandet att påverka producenterna till den djurhållning som är bäst. Genom att nu gå över helt till KRAV och frigående hjälper vi nu både kunder och producenter att ställa om och erbjuda produkter som tar hänsyn till djur och miljö.

– Det är ingen lätt fråga och vi värnar förstås om alla våra producenter. Därför har processen att fasa ut burhöns varit både lång och eftertänksam. Samtidigt är det en djuretisk fråga och vi vet idag att frigående höns mår bäst. Så i slutänden var beslutet inte svårt. Nu blickar vi framåt och genomför flera åtgärder för att nå 100% hållbar äggproduktion. Vårt klimatcertifierade ägg är ett bra exempel, men vi har många pågående projekt inom vår hållbarhetsstrategi, säger Kjell Dalin.

Regioner

Dava Foods är en skandinavisk livsmedelskoncern och saluförs i Sverige under varumärket Lantägg. Det svenska huvudkontoret ligger i Skara där också det ursprungliga Svenska Lantägg startade 1982. Härifrån erbjuds ett komplett utbud av äggprodukter från skalägg till proteindrycker av hög kvalitet. Dava Foods Sverige sysselsätter ett trettiotal engagerade och kompetenta medarbetare och har ett nära samarbete med foder- och äggproducenter i hela landet.

Kjell Dalin

Presskontakt Försäljning- och marknadschef +46 706 906710

DAVA Foods och Lantägg

Dava Foods är en skandinavisk livsmedelskoncern, där varumärket Lantägg ingår. Det svenska huvudkontoret ligger i Skara där också det ursprungliga Svenska Lantägg startade 1982. Härifrån erbjuds ett komplett utbud av äggprodukter från skalägg till proteindrycker av hög kvalitet. Dava Foods långsiktiga vision är att inspirera konsumenter med hälsosamma, säkra och innovativa produkter, producerade på ett ansvarsfullt sätt.

Dava Foods
Storsvängen 6