Berndt Spångberg och Tobias Nordlund, Rotpartner

Rotpartner tar samverkan till nästa nivå och lanserar en ny tjänst.

Rotpartner fortsätter nu sin satsning kring samverkansprojekt och lanserar den nya tjänsten Projektcoach. Syftet är att hjälpa kunderna att öka produktiviteten, effektiviteten och lönsamheten i sina projekt.

Projektcoach är en vidareutveckling av samverkansledare/partneringledare. Fokus ligger på att skapa verklig nytta direkt i projektet genom att coacha redan i de strategiska besluten och därefter aktivt styra, stötta och följa upp i genomförandet ända fram till slutprodukt.

– Vi har sett ett behov av att ta upp samverkan på en annan nivå för att hjälpa till att säkerställa att projekten verkligen uppnår de mål och resultat som man kommit överens om, säger Fredrik Olsson koncernchef på Rotpartner.

Projektcoachen blir projektets katalysator som får saker att hända, snabbare och effektivare, och hela tiden utifrån ett coachande förhållningssätt. Vi hjälper till att identifiera avgörande faktorer för projektets framgång och att forma en organisation som har den kompetens, erfarenhet och personliga egenskaper som kan hantera dem.

– Ett byggprojekt både drivs av och levereras av människor. Det innebär att det inte bara är de tekniska problemen som behöver lösas för att nå målen. Du måste också lösa ledarskapsutmaningarna så att du ger människorna i projektet rätt förutsättningar att faktiskt utföra sitt uppdrag. Projektcoachen ger dig den helheten, förklarar Tobias Nordlund på Rotpartner med lång erfarenhet av att leda samverkansprojekt.

I större och mer komplexa projekt, där man behöver försäkra sig om att man har en effektiv projektorganisation utifrån projektets förutsättningar för att landa rätt, är tillfällen då det kan vara aktuellt att ta in en projektcoach.

– Det fattas väldigt många beslut i ett projekt varje dag. Kvalitén på de besluten har avsevärd påverkan på resultatet. Och om en nyckelperson aldrig jobbat i samverkan innan, då stöttar projektcoachen även det personliga ledarskapet. Inget lämnas åt slumpen, avslutar Berndt Spångberg på Rotpartner med lång erfarenhet bl a av organisationsutveckling och även individuell chefshandledning.

Du kan läsa om tjänsten Projektcoach här.