Raka spåret mot ett mer hållbart 2024 med DB Cargo Full Load Solutions

Raka spåret mot ett mer hållbart 2024 med DB Cargo Full Load Solutions

DB Cargo Full Load Solutions reflekterar över ett händelserikt år och strävar efter ett ännu mer hållbart 2024 genom att öka andelen miljövänliga godstransporter på järnväg. Under det gångna året har det lanserats innovativa lösningar för att göra det lättare för företag att välja järnvägen som transportmedel för sitt gods.

Året inleddes med ny tillhörighet inom Deutsche Bahn-koncernen, från DB Schenker till den väletablerade europeiska organisationen DB Cargo. Omställningen har öppnat upp för ett fördjupat samarbete med övriga enheter inom DB Cargo, som alla arbetar mot det gemensamma målet att öka andelen miljövänliga godstransporter på järnväg.

Innovativa transportlösningar
I linje med vårt engagemang för hållbara transporter har det gjorts betydande investeringar i egna intermodala trailers som nu aktivt används i ett regelbundet omlopp mellan Sverige och Italien. Detta möjliggör effektiv transport av gods på järnväg även om företag inte har direkt anslutning till järnvägsspår. Under 2023 har de intermodala transporterna mellan Sverige och Italien successivt ökat och under 2024 etableras fler omlopp mellan Sverige och Tyskland, Belgien samt Nederländerna, där man redan nu ser ett stort intresse på marknaden.

FLS Trailer
DB Cargo Full Load Solutions har under året investerat i egna intermodala trailers.

- Under 2024 hoppas vi fler får upp ögonen för det hållbara transportsätt som järnvägen är. Det är ett redan tillgängligt alternativ och vi måste nyttja dess fulla potential och samtidigt värna om vår miljö, säger Jerry Lindestam, Head of Full Load Solutions Sweden.

Full Load Solutions har under året även introducerat ett strategiskt tillägg till den befintliga trafiken mellan Sverige och Kina. Det är en heltäckande, innovativ transportlösning som innefattar både tåg- och sjötransport där vi har övergripande kontroll över transporten på hela sträckan, från avsändare till mottagare.

Ökat intresse för hållbara transporter
Trots att det funnits en osäkerheten på marknaden har efterfrågan och volymer för olika järnvägslösningar fortsatt hålla sig på en hög och stabil nivå. Det beror sannolikt på ökad medvetenhet och att fler företag prioriterar miljövänliga alternativ samt att olika järnvägslösningar har visat sig vara effektiva i praktiken. Detta gäller både järnvägstransporter i konventionella vagnar och olika multimodala upplägg.

Jerry Lindestam, Head of Full Load Solutions Sweden

- Vi vill rikta ett varmt tack till våra kunder, samarbetspartners och dedikerade medarbetare för ett enastående samarbete och engagemang. Er insats och stöd är nyckeln till vår gemensamma framgång och vi ser fram emot att fortsätta bygga starka och lönsamma relationer i framtiden. Tillsammans hjälps vi åt för att främja miljövänliga godstransporter och en hållbar framtid, avslutar Jerry Lindestam.

Kategorier

Full Load Solutions är en europeisk enhet inom DB Cargo, en av Europas största aktörer inom logistik och transport av gods. Med fokus på kundanpassade och miljöeffektiva transportupplägg utvecklar vi transportlösningar för hellaster på väg, järnväg och med kombinerade transportsätt.

Caroline Almqvist

Presskontakt Marketing and Communication DB Cargo Full Load Solutions, Nordics

Välkommen till DB Cargo - Full Load Solutions

DB Cargo är en av Europas största aktörer inom logistik och transport av gods. Full Load Solutions är en europeisk enhet som tillhandahåller branschexpertis och tillförlitliga transporter på väg, järnväg och intermodalt. Utifrån kundens specifika behov och önskemål utvecklar vi transportlösningar för hellaster av allt från standardlaster till specialtransporter i Sverige, Europa och även till och från Kina.

DB Cargo Full Load Solutions
Transa Spedition GmbH Filial Sweden