Faktablad: Tillstånd för allmän väg

Transportstyrelsen har godkänt hyttfri "T-pod"på allmän väg vid DB Schenker-anläggningen

Bakgrund

I november inledde Einride and DB Schenker – ett globalt logistikföretag – den första installationen av en autonom, helt elektrisk lastbil eller “T-pod” vid en av DB Schenkers anläggningar i Jönköping, Sverige. Det var den första kommersiella installationen av sitt slag i världen.

7 mars genomförde Transportstyrelsen och Einride ett så kallat Site Acceptance Test (SAT) - ett test under verkliga förhållanden - på anläggningen i Jönköping. Regeringsverket konstaterade att T-poden fungerar i enlighet med svenska trafikregler. Den 11 mars godkändes Einrides ansökan om att utöka piloten till allmän väg.

Under våren kommer man att påbörja daglig transport mellan ett lager och en terminal.

Tillståndet gäller för korta sträckor på allmän väg inom ett industriområde - mellan ett lager och en terminal - där trafikhastigheten vanligtvis är låg. Tillståndet är giltigt till och med 31 december, 2020.

Einride och DB Schenker påbörjade sitt samarbete i april 2018. Avtalet omfattar piloten i Jönköping och möjlighet till ytterligare piloter internationellt.

Ericsson och Telia tillhandahåller installation med 5G-baserad anslutning.

Citat:

“Autonoma lastbilar kommer att bli allt viktigare för logistiksektorn. Tillsammans med Einride kan vi nu introducera autonoma, helt elektriska lastbilar till ett kontinuerligt flöde på allmän väg - en milstolpe i övergången till morgondagens transportsystem,” säger Jochen Thewes, CEO på DB Schenker.

“Tung vägtransport står för en betydande del av de globala koldioxidutsläppen. Piloten i Jönköping är ett litet men viktigt steg mot ett hållbart transportsystem. Tillståndet från Transportstyrelsen är ett viktigt bevis på vår lösnings höga säkerhet,” säger Robert Falck, CEO och grundare av Einride.

Om T-pod

Einrides T-pod har ingen förarhytt, vilket möjliggör för mindre fordonstorlek, ökad lastkapacitet, ökad flexibilitet, lägre produktionskostnader, lägre driftskostnader och optimerad energiförbrukning, vilket gör att T-poden kan köras helt på batteridrift. Den är självkörande men övervakas och kan fjärrstyras av en operatör.

DB Schenker ingår i Deutsche Bahn AG:s globala transport- och logistikdivision och är världens ledande logistikleverantör med 72 000 anställda på 2 000 platser. Företaget erbjuder allt från landtransporter, internationella sjö- och flygfrakter och konsulttjänster till lager- och logistiklösningar. DB Schenker i Sverige har 4 000 medarbetare och finns representerade på ett 50-tal platser.

För mer information gå in på dbschenker.se

Pierre Olsson

Presskontakt Head of Corporate Communications +46730 68 31 07