Leif Sundberg, Head of Collection & Distribution, Land Transport

Landtransporterna rullar på

Hallå där Leif Sundberg, Head of Collection & Distribution, Land Transport, hur fungerar våra transporter i dessa Coronatider?

– Det rullar på bra i stort sett. Visst har vi en chaufförsbrist på vissa håll, men det har vi lärt oss att hantera. Vi har också haft problem med paket till ombud i veckan, men det har berott på datastrul – inte Corona.

Hur har våra volymer påverkats?
– Vi har i stort sett normala volymer. Vissa kunder har minskat sina volymer medan andra skickar väldigt mycket – nästan lika mycket som under Black Friday.

Vad är det för kunder?
– Sådana som har produkter som folk hamstrar – toalettpapper, tvål, konserver med mera. Apoteksprodukter och ombudspaket är förstås också ett segment som ökar kraftigt.

Hur ser det ut på personalsidan bland chaufförer och terminalarbetare, är många hemma och sjuka?
– Det är i princip lika många sjukskrivna som det brukar vara under en februarimånad. Sedan möter våra chaufförer nya beteenden från kunder. Många kunder har krav på att besökare ska intyga att de inte har några symptom eller varit utomlands och att de ska tvätta händerna innan de släpps in.

Hur ser det ut när du tittar framåt då?
– Jag har en bra känsla, vi ska inte glömma att vi är en oerhört viktig kugge i att samhället ska fungera. Kommer inte transporterna fram stannar Sverige, och chaufförerna tillsammans med vår personal på enheterna, gör ett fantastiskt bra jobb för att se till att allt fungerar som det ska. Samtidigt fortsätter vi att utveckla våra projekt med handdatorer till exempel. Vi måste fortsätta att agera som vanligt även när det är stökigt runt omkring oss.

– Det viktigaste just nu är nog att vi alla står på tå för att anpassa oss snabbt efter vår turbulenta omvärld, men det brukar vi vara duktiga på.

Intervju den 20 mars