Adlibris skickade 5 000 000 paket förra året

Adlibris skickade 5 000 000 paket förra året

Och mer kommer det bli i år med en växande julhandel och en pandemi. Adlibris försäljning har ökat kraftigt i år. Fler människor har tid och vill läsa böcker, pyssla och väljer att köpa presenter hos e-handlaren.

Det är oerhört viktigt att vi säkerställer att kundupplevelsen är intakt och att vi fortsätter leverera med lika hög kvalitet som tidigare. Vi har bland annat anställt fler personer till vårt lager i Morgongåva och haft nära dialog med våra samarbetspartners. Vi har även utökat våra leveransalternativ så att våra kunder kan välja ett leveranssätt som känns tryggt för dem, berättar Elias Vieglins PR-ansvarig på Adlibris.

Nyckeln till en lugnare jul
Var ute i god tid. I år förväntas e-handeln växa kraftigt vilket innebär att det blir en rejäl belastning för transporterna.
Så det bästa är att försöka sprida ut julklappsköpandet och göra det lite tidigare än planerat, säger Elias Vieglins.
Vi ser till att erbjuda olika typer av leveranser som passar kunden. Det ska vara enkelt att välja leveransalternativ och i dessa tider när vi uppmanas att stanna hemma, så erbjuder vi hemleverans på olika sätt, fortsätter han.

”Den fysiska boken och streamingtjänsterna ingår i samma ekosystem”
Försäljningen av den fysiska boken har ökat med 3,4 procent i år.
I våra undersökningar så planerar majoriteten av svenskar, norrmän och finnar att konsumera minst lika många eller fler fysiska böcker. Vi kan också se att streamingtjänsterna inte tar över fysisk bok utan ses snarare som ett komplement. Bara för att man väljer streaming så betyder inte det att man nödvändigtvis väljer bort fysisk bok och tvärtom. Streamingtjänsterna och fysisk bok ingår i samma ekosystem och öppnar upp nya sätt att få tillgång till litteraturens värld, berättar Elias.

Elias julklappstips
Till pappa: Renegater och Ett förlovat land (Obama)
Till mormor: Där kräftorna sjunger och Jana Kippo-sviten
Sexåringen: Boken som inte ville bli läst och Luna & Superkraften

Det här är Adlibris
Adlibris grundades 1997 och sålde då enbart böcker. De senaste åren har de expanderat och säljer även garn, pussel, pyssel, leksaker och kontorsmaterial. Böcker är Adlibris främsta produkt och de är idag Sveriges största bokförsäljare och en av de största e-handelsföretagen i Norden.

Det här gör DB Schenker
DB Schenker transporterar Adlibris e-handelsleveranser till ombud både i Sverige och Finland. Adlibris skickar knappt två miljoner kollin per år med DB Schenker totalt i båda länderna.