Vår terminal i Bäckebol, Göteborg, där ca 24000 paket passerar varje dag

Vad betalar jag för när jag skickar paket?

Vi pratar ofta om den mänskliga faktorn när något går fel. Men för oss är det också den främsta anledningen till att det mesta går rätt, och anledningen till att ditt paket skickas på ett säkert sätt från A till B.

All aktivitet och de mängder paket som hanteras på våra terminaler kan lätt ge skrämselhicka. Men noggrann logistik och väl inarbetade rutiner, tillsammans med kunnig personal gör att allt flyter på. Bilden är tagen på vår terminal i Bäckebol, Göteborg, där ca 24000 paket passerar varje dygn.

Alla paket hanteras och staplas av vår personal och detta är den absolut viktigaste förklaringen till vår höga leveranssäkerhet. Inga automatiska burvältare, enbart manuell hantering.

Vi tar en titt på paketets resa från dig till mottagaren:

1. Avsändare
    - Paketet hämtas upp av chaufför, antingen på din företagsadress om du är e-handlare eller hos ditt ombud om du skickar som privatperson. Paketet körs till terminal.
  2. Terminal 1
    - Personal lastar ur bilen och placerar ditt paket manuellt på ett transportband. Under färden på transportbandet scannas paketet ett flertal gånger.
    - Personal lyfter av paketet och lägger i en paketbur. Paketburen lastas på en fjärrbil, en större lastbil, som kör till nästa terminal.
  3. Terminal 2
    - Lastbilen lastas ur och paketet lyfts ur sin bur och placeras manuellt på transportband. Här scannas det återigen i flera omgångar.
    - Paketet sorteras in på rätt distributionslinje utifrån postnummer och lastas därefter på rätt bil som kör ut till ombud.
  4. Ombud
    - Paketet lastas av hos ombudet som registrerar det.
    - En avisering skickas till mottagaren.
  5. Mottagare
    - Paketet hämtas ut av mottagaren.

Där har du hela resan, i något komprimerad form, när du skickar paket till privatperson. Har du frågor om din försändelse finner du kontaktuppgifter till vår kundtjänst här

Mer läsning för dig som småföretagare:

Boka smart och packa klokt. Som småföretagare finns det några knep du kan ta till för att få din logistik att rulla på så smidigt som möjligt. ”Undvik att logistiken blir en fallgrop – så gör du”