DB Schenker först att köra Volvo Trucks nya elektriska distributionslastbil i daglig trafik

Idag tog DB Schenker emot nycklarna till Volvo Trucks första helt eldrivna lastbil som ska köras i daglig trafik i Göteborg.
– Elektriska fordon är en enormt viktig pusselbit i vårt arbete med att ställa om till en hållbar framtid, säger Mats Grundius, vd för DB Schenker i Sverige.

Lastbilen är en Volvo FL Electric som kommer att börja serietillverkas i liten skala för Europamarknaden under andra halvåret 2019. Den bil som DB Schenker nu börjar testa är gjord för tempererade livsmedelstransporter och rymmer 18 pallar.

– Vi kommer att testa bilen i vårt riktiga flöde där åkeriet TGM distribuerar kylda livsmedel för DB Schenkers räkning till 13 Coopbutiker i Göteborgsområdet, säger Mats Grundius.

Batterikapaciteten på lastbilen har beräknats utifrån den körning som ska utföras, vilket innebär cirka åtta mil för den aktuella rutten. Lastbilen laddas varje natt vid DB Schenkers terminal i Bäckebol. Vid behov kan den också extraladdas under dagen.

De av DB Schenkers förare som fått testa bilen uppskattar framför allt den pigga drivlinan som ger en snabb och steglös acceleration och den låga ljudnivån.

– Tack vare vårt nära samarbete med kunder och förare har vi på kort tid tagit fram elektrifierade transportlösningar som uppfyller höga krav på prestanda, körsträckor, lasthantering och ett effektivt fordonsutnyttjande. I takt med att tekniken blir ett konkurrenskraftigt alternativ för fler kunder kommer vi att fortsätta utveckla vårt erbjudande för eldrift, säger Roger Alm, vd Volvo Trucks.

För mer information var vänlig kontakta:

Daniel Jonsson, Projektledare
Tel. +46 (0) 8 585 104 85
Mobil: +46 (0) 721 43 27 20
Mail: daniel.jonsson@dbschenker.com

DB Schenker ingår i Deutsche Bahn AG:s globala transport- och logistikdivision och är världens ledande logistikleverantör med 72 000 anställda på 2 000 platser. Företaget erbjuder allt från landtransporter, internationella sjö- och flygfrakter och konsulttjänster till lager- och logistiklösningar. DB Schenker i Sverige har 4 000 medarbetare och finns representerade på ett 50-tal platser.

För mer information gå in på dbschenker.se.