”Hållbarhetsarbetet är vår viktigaste fråga”

En fortsatt positiv global konjunktur och flera spännande nyheter i DB Schenkers erbjudande. 2019 har alla möjligheter att bli minst lika bra som 2018 för DB Schenker. Men det är hållbarhetsarbetet vd Mats Grundius rankar som viktigast.

En stark avslutning på förra året ger bra fart in i det nya för DB Schenker.

–2018 var ett händelserikt år, vi transporterade fler sändningar än vi gjorde året innan, särskilt paketvolymerna växte bland annat i samband med Black Friday. Vi lanserade också ett stort förbättrat erbjudande för landtransporter inom Europa som reducerade ledtiderna för import och export från södra Europa till Sverige med flera dagar. Det kommer förbättras ytterligare under 2019 och göra att våra kunder kommer ännu närmare sina kunder, säger vd Mats Grundius.

Utvecklingen i logistikbranschen drivs i hög grad av ny teknik, nya affärsmodeller och förändrade krav på hållbarhet. E-handeln runt Black Friday är ett exempel på hur resultatet kan se ut när de olika processerna koncentreras. Det blev särskilt tydlig under 2018.

–Black Friday blir en allt viktigare dag för handeln och ett bra test för oss som logistikleverantör, till 2018 hade vi utvecklat våra prognosmetoder och kunde på ett bra sätt anpassa våra resurser efter volymerna. Men Black Friday är bara ett exempel på hur vi behöver förhålla oss till en ny verklighet med nya krav och möjligheter. Vi har en mängd olika utvecklingsprojekt där den nya tekniken är central. Digitala lås, konvojkörning på motorväg och tysta ellastbilar i stadsmiljö är bara några av dem. Det är väldigt spännande att se hur snabbt branschen utvecklas just nu.

Under 2019 kommer DB Schenker att presentera ett förbättrat digitalt verktyg för bokning av både land, sjö- och flygtransporter under namnet connect 4. Ett nytt varuförsäkringserbjudande kommer också att lanseras. Det är dessutom året då DB Schenker tillsammans med Einride tar T-poden i trafik. Världens första självkörande tunga lastbil på allmän väg.

–T-poden är ett utmärkt exempel på hur vi kan dra nytta av och pusha användandet av ny teknik så fort den finns tillgänglig. Kombinationen av funktion och effektivitet ur ett hållbarhetsperspektiv är helt i linje med den typ av innovationer vi vill vara med och utveckla.

Att bidra till mer hållbara transporter ser Mats Grundius som en fundamental uppgift för DB Schenker.

–Hållbarhetsarbetet är vår viktigaste fråga. Vi måste aktivt bidra till ett mer hållbart samhälle genom att utveckla lösningar som på sikt blir koldioxidneutrala. Det arbetet pågår inom hela koncernen där exempelvis utvecklandet av AI hjälper oss att förbättra vår verksamhet ur ett hållbarhetsperspektiv. Samtidigt får vi inte glömma vår huvuduppgift, att optimera de flöden våra kunder gett oss förtroendet att transportera.

DB Schenker ingår i Deutsche Bahn AG:s globala transport- och logistikdivision och är världens ledande logistikleverantör med 72 000 anställda på 2 000 platser. Företaget erbjuder allt från landtransporter, internationella sjö- och flygfrakter och konsulttjänster till lager- och logistiklösningar. DB Schenker i Sverige har 4 000 medarbetare och finns representerade på ett 50-tal platser.

För mer information gå in på dbschenker.se.