33-listan 2020 - Debricked utses till ett av Sveriges hetaste tech-bolag

Varje år listar tidningarna Ny Teknik och Affärsvärlden landets 33 absolut mest framstående unga teknikbolag. I år är det dags för Debricked att ta plats på listan som ett av Sveriges hetaste tech-startups.

Idén om Debricked föddes år 2018 under ett forskningsprojekt vid Lunds universitet. Projektet undersökte hur bra koll företag hade på den tredjepartsmjukvara man använde i sina produkter och insåg att just öppen källkod, samt bristen på kontroll av intag av denne, utgjorde en stor risk. Med ambitionen att förenkla och effektivisera hanteringen av öppen källkod började man utveckla den produkt som idag utgör Debricked’s kärnverksamhet. Nu, drygt tre år senare och med stora investerare som bland andra Luminar Ventures och Brightly Ventures i ryggen, är det snart dags att börja accelerera.

“Vi har redan haft god framgång med kunder som Advenica, Kry och Foreseeti. Nu börjar vi så smått blicka ut över europa”, säger VD och medgrundare Daniel Wisenhoff.

“Under hösten kommer vi dessutom fortsätta att utveckla vår produkt till att bli en mer heltäckande tjänst för att hantera öppen källkod. Vi kommer inte bara att titta på sårbarheter och licenser, utan även hur man väljer och tar in ny open source-mjukvara i sina produkter”, fortsätter Daniel. “Det är och fortsätter att vara ett väldigt spännande år!”

• Business enterprise, General

• Lund

Debricked erbjuder en saas-produkt som hjälper företag att använda öppen källkod på ett säkrare och mer effektivt sätt. Genom att hantera sårbarheter, hålla koll på licenser och öka kontrollen av vilken mjukvara man tar in i sin produkt kan användare öka kvaliteten på sin kodbas och på längre sikt minimera både kostnader och risker. Debricked erbjuder även event och utbildningar inom cybersäkerhet.

Debricked grundades år 2018 som en spin off på ett forskningsprojekt vid Lunds Universitet i samarbete med bland annat Vinnova, Axis, Ericsson och Advenica.

Joanna Qvarnström

Marknadskoordinator