Så väljer du dina skridskor!

Så väljer du dina skridskor!

Oavsett om du är nybörjare eller proffs så kommer du förr eller senare att behöva ett par nya skridskor. Då kan du med fördel ta hjälp av våra råd. På så vis får du de skridskor som är bäst för just dig och din träning. Skridskorna är ju i slutändan det viktigaste redskapet.

Eftersom skridskor är ganska breda, höga och tunga kan man inte välja dem på samma vis som man gör med ett par vanliga skor. Först och främst måste du bestämma vad du ska använda skridskorna till - storleken påverkas nämligen av om du bara ska åka ibland på fritiden eller om du vill träna regelbundet i en förening.

När du har bestämt dig för hur skridskorna kommer att användas är det dags att fundera på storleken. Det finns bara ett sätt att ta reda på vilken storlek som passar dig – du måste prova skridskorna! Ställ dig upp med skridskorna på och kontrollera om dina tår nuddar skospetsen framtill. Om skridskorna känns för stora eller för små bör du prova ett annat par för att jämföra. Om du jämför med din vanliga skostorlek kan det hända att du behöver en halv storlek större eller mindre i dina nya skridskor. Vi rekommenderar våra högkvalitativa och prisvärda FIT500 som finns i både svart/röd och grå/turkos färg.

När det gäller juniorer ska skridskorna sitta åt mot fötterna så att de lär sig att åka med lätthet och känner sig bekväma. Med ett par skridskor i fel storlek riskerar barnet att inte nå sin fulla potential ute på isen eftersom det inte går att röra sig tillräckligt fritt.
Alla skridskor är inte utformade på samma vis. Vi kan rekommendera våra bästsäljare FIT100 Junior som du kan hitta i grå/turkos och svart/orange.Vissa modeller är smala och andra är breda. Tveka inte att testa flera olika märken och modeller för att se vad som passar bäst för just dina fötter.

NÄR BEHÖVER MAN SKRIDSKOR?
I dag finns det flera olika sporter som utövas på is. Om du är osäker på vilken sport du vill prova kan det vara bra att först ta reda på hur de olika idrottsgrenarna skiljer sig åt och vilka egenskaper som krävs av utövaren. Skridskosport kan delas in i två kategorier, konståkning och sportåkning (t.ex. hastighetsåkning, short track eller hockey).

OLIKA TYPER AV BLAD

Bladen är mycket viktiga vid skridskoåkning. För att passa just din träning måste de därför väljas med omsorg. Det finns fem olika blad.
Freestyleblad med breda taggar och som är designade för att åka snabbt.
Konståkningsblad med små taggar för att du ska kunna förflytta dig lätt och kunna bromsa på isen. Numera används dessa blad ganska sällan av fritidsåkare.
Blad för isdans är särskilt korta och väldigt praktiska när man svänger.
Blad för synkroniserad konståkning är framtagna för att åka smidigt utan ryckningar.
Hybridblad har medelstora taggar och kan användas för nästan all skridskoåkning.

SÅ SKÖTER DU DINA SKRIDSKOR

Om du vill att dina skridskor ska hålla länge rekommenderar vi att du torkar av dem med en handduk eller trasa på insidan såväl som på utsidan efter varje användning. Innan du torkar av dem bör du dra ut plösen så att den inte hamnar i kläm och skadas. Precis som med löparskor är det bäst att ta ut skridskorna ur väskan så att de kan lufttorka. Det kan dessutom vara en bra idé att hålla koll på snören, krokar och fästskruvar och byta dem vid behov.

När det gäller bladen rekommenderar vi att du bara använder dina skridskor när du är på isen, eftersom vissa typer av underlag kan skada dem. Om du inte vill ta av dig skridskorna varje gång du går utanför isrinken är våra bladskydd också ett klokt alternativ.

Och för all del - glöm inte att träna säkert! För god komfort och rörelsefrihet är det bättre att välja många plagg i flera lager. Att ha mössa, halsduk och vantar är dock viktigt eftersom de skyddar kroppen mot kylan och om du råkar ramla har vi lyckligtvis fullt med vinterprodukter på vår hemsida, där du kan välja och vraka - allt för en rättvis peng.

Stay sporty!