Decathlon's 2 Second Easy Tält blev prisat för sin enkla installation och innovation på Outdoor Retailer Innovation Award 2021 i San Fransisco, USA.

Decathlon vinner prestigefyllt innovationspris för sitt 2 Second Easy Tält

Decathlon, världens största sportåterförsäljare, är stolta över att meddela att man mottagit det eftertraktade Outdoor Retailer Innovation Award för sitt 2 Second Easy Tält - ett banbrytande och framförallt tekniskt utormat tält som gör det lätt att slå upp tält utomhus för samtliga väderlekar.
Med en produkt som varit under utveckling i över 15 år, har teamet bakom sett till att designa ett kompakt tält med patenterat installations- och nedmonteringssystem som gör det lättare än någonsin att packa in tältet.

Allt började år 2003 med att produktchefen för Decathlon's hiking- och campingmärke, Quechua, själv tänkte på att han skulle vilja ha ett tält som kunde "montera sig självt". Teamet började direkt att arbeta på idén som visade sig revolutionera campingmarknaden år 2004, och fick fram ett tält som bokstavligen monterade sig självt.

2 Second Easy är en innovation som möjliggör en kompakt design med lättare uppdelning, samtidigt som de mest grundläggande funktionerna bibehålls, såsom enkel installation, stabilitet mot vindmotstånd samt vattentäthet.

"Som varumärke där vi fortfarande är relativt nya på den amerikanska marknaden, är vi särskilt hedrade att ha fått utmärkelsen av Outdoor Retailer, den framstående utomhussports-utställningen i USA", säger Fabien Marescaux, produktchef för Decathlons campling- och vandringsmärke, Quechua. " Med 2 Second Easy Tält, siktade vi på att helt tänka om hur ett tält ska fungera. Vi ville göra det enklare och i slutändan mer tillgängligt för människor att komma ut i naturen och campa. Flera år gick till för att skapa det grundläggande som behövdes tekniskt för att utveckla 2 second-teknik, och denna utmärkelse inspirerar oss till att fortsätta förnya oss".

Queachua's 2 Seconds Easy Tält tävlade mot 34 andra produktfinalister vilka samtliga tävlade under samma fyra kriterier med respektive underkategorier; Gnista - där man tittar på koncept, design, och vad som är tilltalande. Begär - möjlighet och differentiering i en produkt. Funktion - innovation och funktionalitet hos produkten, samt inverkan - där den kulturella aspekten spelar in tillsammans med miljötänk.