Vi nöjer oss inte med att ta fram produkter som är smarta och funktionella. År 2026 siktar vi på att 100 % av våra produkter ska vara tillverkade på ett mer miljövänligt sätt.

Vi ekodesignar våra produkter!

Utöver det dagliga arbetet om att erbjuda högkvalitativa produkter är även våra designteam åtagna till att utforma våra produkter på ett miljövänligt och hållbart sätt.

När vi talar om ekodesign talar vi om att ta hänsyn till miljön från det första steget i designprocessen genom hela produktens livscykel. Konkret innebär det att vi är medvetna om hur vi som tillverkare kan möjliggöra att minska klimatavtrycket för produktens utformning, bruk samt återvinning. En ekodesignad produkt uppfyller samma funktioner som en konventionellt utformad produkt med skillnaden att den är mer fördelaktig för miljön: en ekodesignad jacka för vandring är först och främst ett bra sportplagg!

VÅRA KRITERIER FÖR EKODESIGN

För att kunna definiera vad ekodesign i praktiken innebär, har vårt designteam utformat strikta ramverk för att produkterna som avses uppfyller minst ett av dessa kriterier:

• Minskning av miljöpåverkan med minst 10 % i jämförelse med den föregående modell för två av följande indikatorer: klimatförändring, luftförorening, vattenföroreningar och förbrukning av råvaran.
  • Produkten behöver vara designad på ett av dessa specifika sätt: minst 70 % av produktens vikt ska bestå av återvunnen polyester, ett material tillverkat av minst 90 % ekobomull, eller att det är spinnfärgat.

För att vi ska kunna förbättra oss i vårt arbete med minskad miljöpåverkan, har vi satt som mål att all polyester och bomull ska komma från miljövänliga källor i slutet av 2023. Vi är väl medvetna om att mycket behöver göras för att minska miljöpåverkan och företaget är fast beslutet om att agera för förbättring. Idag består de största utmaningarna i att evaluera produkterna och deras material och i synnerhet hitta andra alternativ, och försäkra oss i att om ett material ersätter ett annat material, behöver det vara ett material som främjar miljön. Därför lägger vi stor vikt vid externa studier och tester av material som garanterar tillförlitligheten av särskilda material.

Idag finns över 500 ekodesignade produkter i vårt sortiment och vårt mål är att samtliga produkter ska vara ekodesignade 2026. Här kan du läsa mer om vårt arbete. Får du inte nog om att läsa om vårt arbete? Då kan du mer än gärna läsa mer om vårt arbete med ekodesign här.

Stay sporty - stay green!