Kom igång med löpningen

Kom igång med löpningen

Tillbaka efter semestern och sugen på att komma igång med träningen, men inte riktigt beredd att stänga in dig på gymmet än? Varför inte njuta av sensommarvärmen i löpspåret? Löpning är en skön träningsform som kräver lite vad gäller förberedelser och utrustning, men det finns ändå några saker du bör tänka på för att få ut det mesta av träningen.

Fötterna är huvudsaken!

Bra löparskor är A och O för en optimerad löpträning. Om du vill undvika blåsor, stukningar och andra skador bör du skaffa ett par skor som är väl anpassade för dina fötter. Det är viktigt att ta reda på vilket löpsteg man har innan man köper skor: du behöver olika stöd beroende på om du pronerar (vinklar fötterna inåt), suprinerar (vinklar fötterna utåt vid isättning) eller har ett neutralt steg. Det enklaste sättet att ta reda på hur du sätter ner din fot och skjuter ifrån är att titta på hur yttersulans slitage ser ut på ett par av dina gamla löparskor. Springer du mycket i terräng kan det vara värt att välja en trailsko med grövre sulmönster och vattentäta material.

Det finns inga dåliga väder...

För att känna sig riktigt bekväm i löparspåret är det viktigt att välja kläder utifrån den väderlek som råder. I varmt väder bör du ha på dig kläder som andas och som håller dig torr: ett par shorts och ett linne eller T-shirt räcker ofta. I svalare väder behöver du vindtäta och/eller regntäta material: ett par tights och en vindtät jacka eller tröja. Som tjej är det även viktigt att ha en bekväm löparbehå som ger tillräckligt stöd. Se noga till att kläderna inte har några sömmar som skaver. Alla produkter från vårt löpmärke Kalenji är försedda med reflexer så att du syns väl för trafiken när det börjar mörkna.

Håll koll

För dig som vill hålla koll på hur fort och hur långt du springer finns smarta löparklockor, med eller utan pulsmätare och GPS. Med hjälp av en löparklocka kan du mäta din fysiska aktivitet och analysera dina löprundor för att kunna göra framsteg inom din löpträning.

Så vad väntar du på? På med dojorna och spring!