UEFA väljer Decathlon Kipsta till UEFA Europa League & UEFA Europa Conference League

Decathlon Kipsta blir officiell leverantör av matchbollar till UEFA Europa League och UEFA Europa Conference League under 2024-2027. Kipsta är dessutom partner till Ligue 1 Uber Eats och Ligue 2 BKT i Frankrike, såväl som Jupiler Pro League i Belgien.

Kipsta fortsätter sin succehistoria inom professionell fotboll. Från och med säsongen 2024-2025 och under en period på tre år fram till slutet av säsongen 2026-2027 kommer Decathlons fotbollsvarumärke att leverera officiella matchbollar till UEFA Europa League och UEFA Europa Conference League. Från Portugal till Azerbajdzjan, från Färöarna till Turkiet, kommer alla matcher i dessa tävlingar att spelas med officiella matchbollar designade och producerade av Kipsta.

Tack vare termobindningen i matchbollens paneler (sömlös boll) har Kipstas officiella matchbollar en högkvalitativ sfärisk form och hållbarhet. Den ger också en förhöjd spelkänsla tack vare den texturerade komponenten av mikrofiberskum. Kipstas officiella matchbollar kännetecknas av sin mycket stabila bollbana. Kipstas officiella matchbollar har designats, testats och tillverkats i Frankrike och är FIFA QUALITY PRO-certifierade.

Fabien Brosse, Chief Products and Sports Officer på Decathlon, säger att "UEFA:s beslut är ett erkännande av Kipstas expertis och förmåga att erbjuda en teknisk produkt på hög nivå som uppfyller de högsta standarderna. Det stärker också Kipsta-teamens engagemang för fotbollsutövande, oavsett om det gäller amatörfotboll eller professionell fotboll."

Guy-Laurent Epstein, UEFA:s marknadsdirektör
, sade: "Vi är glada över att kunna presentera Kipsta som officiell leverantör av matchbollar, för första gången, eftersom vi går samman med ett varumärke som delar vår passion för innovation, kvalitet och kärlek till fotboll. Kipstas erfarenhet av att tillhandahålla högkvalitativa bollar och engagemang för sporten kommer att vara enorma tillgångar när UEFA Europa League och UEFA Europa Conference League går in i en nya era."