Yrkeshögskoleelever laddade inför framtiden

Yrkeshögskoleelever laddade inför framtiden

Det finns ett stort och genuint intresse för elbilar och laddteknik bland studenterna på Yrkeshögskolan i Jönköping. Frågorna var många och väl genomtänkta när DEFAs Anna Fägersten och Mattias Djurson besökte skolan för att dels ge studenterna en förståelse för den pågående omställningen till ett fossilfritt samhälle men också en överblick av laddteknikens historia och vad som väntar oss i framtiden.

- Den här utbildningen utvecklas och utformas i dialog med branschen med syfte att kunskaperna ska vara aktuella och att undervisningen hos oss skall hålla högsta möjliga kvalitet. Vi är glada över att branschledande DEFA är angelägna om att förmedla sina kunskaper till studenterna, säger Mattias Gustafsson utbildare på Yrkeshögskolan i Jönköping.

Elektrikerbranschen står i centrum när näringslivet efterfrågar kompetens inom installation och digitalisering av laddning av elbilar. Prognosen är 200 000 laddbara fordon i Sverige år 2020 och till dessa bilar kommer minst en laddbox att installeras.

- Nu när fordonsflottan håller på att elektrifieras är det framför allt två yrkesgrupper som berörs, dels bilsäljaren men framför allt installatörerna. Att via näringslivet få en djuplodande kunskap ger dem goda förutsättningar att bidra till att laddinfrastrukturen byggs ut i snabb takt, säger Anna Fägersten, PR och Kommunikationschef DEFA e-mobility.

DEFA har genom åren utbildat såväl tekniker som elever inom säker batteriladdning av fossilbilar. Under 2018 deltog DEFA i ett utbildningsprojekt i samarbete med bland annat Micke Kågered Racing med fokus på hur man bäst kan ta hand om batterierna för att ge dem längsta möjliga livstid. I det utbildningsprojektet deltog 2 500 studenter från olika yrkesgymnasier runt om i Sverige.