Brf Blåkulla

Elbilsladdning på Blåkulla

Blåkulla är en av Solnas äldsta bostadsrättsföreningar och de åtta höghusen, alla i olika blå färgnyanser är ett känt landmärke för Stockholmarna. Bostadsrättsföreningen som är medlemmar i HSB ligger granne med Friends Arena, Gamla Filmstaden och Hagaparken.

Beslutet att Brf Blåkulla skall satsa på elbilsladdning klubbades igenom i vintras av en enig stämma och nu är de 48 laddstationerna på plats.

-  Vi vill bana väg för våra medlemmar i omställningen till fossilfritt och satsningen på elbilsladdning är vårt sätt att bidra. Ett direkt resultat av investeringen är att fler av medlemmarna nu överväger att köpa laddbart fordon, säger Stefan Westerberg, ordförande i föreningen.

Allt fler Brf;er är engagerade i utvecklingen i omställningen mot fossilfritt och väljer att göra ett aktivt val för att underlätta. Satsningen på laddinfrastruktur är en del i flera energibesparande åtgärder som gjorts, bla har föreningen bytt till LED-belysning på utegårdarna samt i trappuppgångarna.

Det är Denckert Installationer AB som installerat laddstationerna. Joakim Denckert, VD och ägare, berättar;

- Klimat- och miljöfrågor är något som ligger både Brf Blåkulla och Denckert Installationer AB varmt om hjärtat, därför känns det extra bra att vi redan nu börjat förbereda för ytterligare laddplatser.

En fördelarna i valet av leverantör var att DEFA med sin molntjänst Cloud Charge har skräddarsytt en rapporteringsrutin som helt passar HSB;s system och krav på driftsäkerhet.

- Vi känner oss trygga i vårt val, avslutar Ilja Aleksejevs, Fastighetsförvaltare, Brf Blåkulla.

Martin Jonsson

Presskontakt Executive Vice President, DEFA Group Managing Director, DEFA Sweden 010-4983861