Jan Grimmefält, ordförande i Samfällighetsföreningen Bolet och Patrick Antonsson, teknikchef på Elinväst AB

​Elinväst och Samfällighetsföreningen Bolet i lysande kombinationsprojekt

Installatörsfirman Elinväst är engagerade i flertalet fastighetsprojekt där man genomför kombinationsprojekt med LED-belysning och elbilsladdning. Ett av flera exempel är Samfällighetsföreningen Bolet i Kållered som installerat både LED-belysning och laddstationer på 100 % av platserna i garaget.

- Att byta till mer energieffektiv belysning i fastigheter är ett smart sätt att hitta såväl finansiellt- som kapacitetsutrymme för mer omfattande laddlösningar till elbilar. Vi ser en ökad förfrågan på att göra dessa två projekt i kombination, säger Patrick Antonsson, teknikchef på Elinväst AB.

Att effektivisera projekten genom att göra dem samtidigt när man ändå har kompetens på plats var en idé som tilltalade styrelsen i Samfällighetsföreningen Bolet.

Att göra dessa två projekt samtidigt spar tid och pengar, det är ett hållbart sätt att jobba. Vi är väldigt nöjda med allt från projektering och installation till uppföljning. Arbetet har gått mycket smidigt, säger Jan Grimmefält, ordförande i Samfällighetsföreningen Bolet.

Den besparing i effektuttag i vår fastighet som bytet till LED belysning ger, både i energi och i kronor har vi kunnat investera i andra miljösmarta alternativ, tex utbyggnad av laddplatser på alla parkeringsplatser.

- För oss var det kostnadseffektivt att samla hela projektet hos en leverantör som kunde erbjuda oss lösningar för både LED och laddlösningar. Att vi fick en extremt bra belysning i garagen var mycket uppskattat från alla boende, även de utan elbilar.En lysande lösning helt enkelt, avslutar Jan Grimmefält.

44 st eRange Uno samt 44 st LED-armaturer från DEFA har installerats.

Unni Amundsen

Presskontakt Marketing Manager +4797063991