DEFA blir en del av ElectriCITY

DEFA blir en del av ElectriCITY

DEFA blir nu en del av ElectriCITY som är en innovationsplattform med testbäddar i Hammarby Sjöstad. ElectriCITY samarbetar med Smart City Sweden som är en nationell exportplattform för smart och hållbar stadsutveckling.

- En av nycklarna till att snabbt minska koldioxidutsläppen är en smidig infrastruktur för laddning av personbilar. I vår direkta närhet finns den största potentialen till förbättring, husen vi bor i och fordonen där vi färdas. Med en gedigen erfarenhet från Norge, med högst densitet av elbilar i världen, har DEFA arbetat fram solida lösningar för såväl laddning av elbilar som LED-belysning. Vi har helhetslösningar som fungerar över tid och i nordiskt klimat säger Charlotte Eisner, Global Sales & Market Director DEFA e-mobility.

ElectriCITY är en testbädd och ett urban living lab där nordisk clean tech integreras i befintlig bebyggelse för att göra Sjöstaden klimatsmart och till en global förebild för stadsutveckling. DEFA kommer tillsammans med övriga samarbetspartners att praktisk studera länkning av byggnadsintegrerad solenergi med energilager i form av både fasta och rörliga batterier, smart styrning av elbilsladdning och möjligheten att utnyttja ledig batterikapacitet, för att kunna kapa effekttopparna och därmed sänka elkostnader.

- DEFA kommer att tillföra mycket kompetens och internationella kontakter till vårt arbete att göra Hammarby Sjöstad till en ledande stadsdel när det gäller övergången till elfordon. Vi har siktet inställt på att i vår stadsdel redan 2030 nå det mål som lades fast i det globala klimatavtalet i Paris för 2050. För att lyckas med det har omställningen till elfordon högsta prioritet, avslutar Allan Larsson ordförande i ElectriCITY.

DEFAs mål är att göra människors liv enklare, effektivare och mer miljövänligt. Vi erbjuder energioptimering, IoT samt larm till såväl fastighet som fordon. Genom kontinuerlig förbättring och innovationskraft fortsätter DEFA att utveckla marknadens mest högkvalitativa produkter för det uppkopplade hemmet och bilen. DEFA är ett norskt bolag, grundat 1946. Med över 400 anställda på 3 kontinenter distribueras våra produkter och tjänster i 30 länder, spritt över hela världen.

Om ElectriCITY

ElectriCITYStockholm arbetar med ambitionen ”att förnya en ny stad” – att ta Hammarby Sjöstad till en ny nivå av innovationer för hållbar stadsutveckling, Hammarby Sjöstad 2.0. ElectriCITY är en medborgardriven innovationsplattform och ekonomisk förening – med ett 50-tal medlemmar och partners från näringsliv och forskningsorganisationer.

Martin Jonsson

Presskontakt Executive Vice President, DEFA Group Managing Director, DEFA Sweden 010-4983861