Do you have a CLU?

Do you have a CLU?

DEFA lanserar homeCLU, en styrenhet som används för att optimera och maximera laddning av elfordon i fastigheter med begränsad strömtillgång. homeCLU mäter den ström som går genom huvudsäkringen och styr tillgänglig överskottsström till anslutna laddstationer. Så säkerställs att huvudsäkringen inte löser ut, att du har den ström du behöver för din vanliga förbrukning samt du kan ladda snabbare när övrig förbrukning är låg.

- Att investera i ökad kapacitet för huset är dyrt, det vill man undvika. Med DEFA:s lastbalansering för villa, homeCLU, löser vi utmaningen så att villaägaren kan ladda sin elbil mer effektivt, med befintlig kapacitet. Det är ekonomiskt gynnsamt, tryggare och dessutom mer hållbart, säger Charlotte Eisner, Global Sales & Market Director, e-mobility DEFA Group.

Prognosen är 200 000 laddbara fordon i Sverige år 2020 och de allra flesta kommer att ladda hemma. Laddning av elbilar kräver generellt hög effekt, dvs mycket energi per tidsenhet. Det är vanligt att man i sitt elabonnemang betalar för topparna i sin konsumtion. Det innebär att det finns väsentliga besparingar att göra genom att fördela förbrukningen jämnt över dygnet.

- Vid tider på dygnet då villan går på högvarv och effektbehovet stort kan det blir en utmaning för den lokala enheten, därför krävs en smart och fullt ut dynamisk lösning för strömfördelning och allokering om effekttoppar och dyrare nätavgift ska undvikas, avslutar Charlotte Eisner.

I Cloud Link Unit-familjen ingår även CLUcom, CLUbasic samt facilityCLU, styr och kontrollenheter för uppkoppling och lastbalansering offline, online via LAN eller mobil uppkoppling samt för dynamisk lastbalansering av mindre, medelstora och mycket stora anläggningar.

DEFAs mål är att göra människors liv enklare, effektivare och mer miljövänligt. Vi erbjuder energioptimering, IoT samt larm till såväl fastighet som fordon. Genom kontinuerlig förbättring och innovationskraft fortsätter DEFA att utveckla marknadens mest högkvalitativa produkter för det uppkopplade hemmet och bilen. DEFA är ett norskt bolag, grundat 1946. Med över 400 anställda på 3 kontinenter distribueras våra produkter och tjänster i 30 länder, spritt över hela världen.

Martin Jonsson

Presskontakt Executive Vice President, DEFA Group Managing Director, DEFA Sweden 010-4983861