​Nu kan Bilias elbilskunder välja DEFAs laddboxar

​Nu kan Bilias elbilskunder välja DEFAs laddboxar

Bilia vill göra det lättare för sina elbilskunder att välja laddbox. Tillsammans med DEFA och Relacom erbjuder Bilia en kundanpassad lösning som alternativ till bilmärkenas laddboxar.

– Det går helt i linje med vårt one stop shop-koncept – att kunna leverera allt som rör bilen på ett och samma ställe, säger Tobias Welander, försäljningschef på Bilia.

– Vi ser en stor ökning i både utbud och efterfrågan av elbilar de kommande åren. Genom vårt samarbete med DEFA får vi mycket bättre möjligheter att stötta våra kunder i omställningen till fossilfritt. Tidigare har vi enbart kunnat hänvisa till billeverantörernas laddboxar. Nu har vi en egen paketlösning att erbjuda kunden där installation med utmärkt support och service ingår, säger Tobias.

Bilias kunder kan nu beställa DEFA-boxar till samtliga laddbara bilar av de varumärken som Bilia säljer, antingen på bilia.se eller i någon av butikerna. Boxarna är godkända för Ladda Hemma-bidrag som ger kunden 50% av kostnaden (max 10.000 kr per fastighet) i stöd från Naturvårdsverket. De är anpassade för nordiska förhållanden och levererar säker och tillförlitlig laddning i såväl villa som lägenhet.

DEFA är Norra Europas största leverantör av elbilsladdning och har lång erfarenhet av såväl stora som små installationer.

- Vi brinner för att bidra till en smidig övergång till eldrift och effektiv laddning hos alla Bilias kunder, säger Charlotte Eisner, Global Sales and Market Director DEFA e-mobility.

Med konceptet ”Installerat & Klart” erbjuder Bilia en laddlösning som är anpassad efter kundens bil, hus och körmönster, med 3 års garanti och support. Kunden kan välja på en laddbox mellan 7.4kW och 11kW och har även möjlighet att addera dynamisk lastbalansering vid behov. Boxarna är försedda med MID-godkänd elmätare för korrekt särredovisning av elbilens förbrukning. Teknikservicebolaget Relacom står för projektering och installation ut mot kunderna.

DEFAs mål är att göra människors liv enklare, effektivare och mer miljövänligt. Vi erbjuder energioptimering, IoT samt larm till såväl fastighet som fordon. Genom kontinuerlig förbättring och innovationskraft fortsätter DEFA att utveckla marknadens mest högkvalitativa produkter för det uppkopplade hemmet och bilen. DEFA är ett norskt bolag, grundat 1946. Med över 400 anställda på 3 kontinenter distribueras våra produkter och tjänster i 30 länder, spritt över hela världen.