Appen hjälper tjänstebilsföraren att få ersättning för laddning.

Ny smart laddstation och elbils-app ger vinst för tjänstebilsförare

En ny intelligent laddstation för hemmaladdning och en smart app för kontroll av laddningen, lanseras av DEFA på elbilsmässan eCarExpo i Göteborg. Hemmaladdaren har en inbyggd fulldynamisk lastbalansering som ger den snabbaste, billigaste och miljösmartaste laddningen. Appen hjälper tjänstebilsföraren att få ersättning för laddning och att dela laddstationen med vänner.

Omkring tre av fyra el- och laddbara bilar är tjänstebilar i Sverige. Men fortfarande anser majoriteten av Sveriges bilister att bristen på laddstationer och kapaciteten i elnätet är hinder för att köpa elbil idag. Detta enligt en undersökning med 1500 bilister som analysföretaget Mejsel har gjort på uppdrag av eCarExpo. Dessutom tror sig bara en fjärdedel av bilisterna kunna ladda bilen hemma eller på jobbet.

Lägg ytterligare till att tjänstebilsförarna som laddar sin bil hemma har haft svårt att redovisa dessa kostnader i företaget. Så det finns i dag flera problem för dem som vill välja elbil.

Men på eCarExpo lanseras en ny lösning för hemmaladdare och tjänstebilsförare. Det är en ny intelligent laddstation för hemmaladdning, DEFA eRange IQ, och en smart app, CloudCharge, som tillsammans kan både spara och tjäna tusenlappar åt elbils- och tjänstebilsföraren.

DEFA eRange IQ är den nya generationens laddstation som utnyttjar hemmets tillgängliga elkapacitet maximalt för att ladda bilen tryggt, snabbt och till lägsta möjliga pris. eRange IQ är den enda laddstationen i sitt slag som har en inbyggd fulldynamisk lastbalansering. Det innebär att husägaren kan använda all outnyttjad elkapacitet i hemmet för att ge bilen snabbast tänkbara laddning, på ett miljömässigt smart sätt. Laddningen ökar exempelvis på natten när övrig energiförbrukning är låg. Lika viktigt är att strömmen balanseras så att man kan nyttja den för andra ändamål i huset när man behöver det.

För att möjliggöra full kontroll över utgifterna för laddningen har eRange IQ också en inbyggd MID-godkänd energimätare som gör det enkelt att avläsa energiförbrukningen. Den är kopplad till DEFAs nya smarta CloudCharge-app, som visar förbrukningen och gör det enkelt för tjänstebilsföraren att skilja på jobb- och privatkörning och att mäta och få betalt av företaget för laddning.

Dessutom kan man med CloudCharge-appen dela sin eRange IQ med vänner och familj, en liten försmak av elbilarnas AirBnB.

Möjligheten att kunna ladda bilen hemma gör elbilsägandet mer praktiskt och enkelt. Det blir dessutom betydligt billigare än att ladda via snabbladdarna längs vägarna. Nu kan tjänstebilsägarna både spara, redovisa och tjäna extra pengar på att köra laddbart.

DEFAs mål är att göra människors liv enklare, effektivare och mer miljövänligt Vi erbjuder produkter och tjänster som förbättrar hur människor laddar, förvärmer och säkrar sina fordon, lyser upp sina byggnader, tunnlar och vägar. Vi fortsätter att utveckla världsledande produkter och digitala tjänster genom kontinuerlig förbättring och innovation.Med över 400 anställda på 3 kontinenter distribueras våra produkter och tjänster i 30 länder, spritt över hela världen.

Unni Amundsen

Presskontakt Marketing Manager +4797063991