Nytt rekordår för DEFA

Nytt rekordår för DEFA

DEFA rapporterar en rekordhög omsättning år 2018. Ökningen var över 14 % jämfört med 2017 och för första gången var koncernens omsättning över 800 miljoner NOK. Expansion till nya marknader samt utrullning av e-mobility i Sverige bidrog starkt till de goda resultaten, likaså avtal med bilimportörer som Harald A. Møller. Nyligen gjorde Norges statsminister Erna Solberg ett officiellt besök i DEFAs fabrik i Nesbyen för att få bättre kännedom om det norska industriföretaget.

Utöver nya marknader och ökad global distribution ser DEFA att försäljningsökningen är ett resultat av ett kontinuerligt fokus på produktutveckling för att möta nya behov.

- Vi har ökat fokus på utveckling av produkter och tjänster som kommer att bidra till en enklare och mer energieffektiv vardag för våra kunder. Marknaden förändras snabbare och snabbare och vårt mål är att alltid vara i framkant för ny utveckling så att vi kan erbjuda våra kunder de bästa lösningarna och den bästa kvalitén. Så bygger vi både förtroende och långsiktiga partnerskap, säger Bård Klungseth, VD för DEFA-koncernen.

Som ett resultat av global expansion, tex till Sydafrika, meddelade DEFA nyligen att företaget har ingått avtal med Redarc för distribution och försäljning av batteriladdare för fossila fordon på den australiensiska marknaden.

Den mycket goda utvecklingen har också lett till många nya medarbetare, bla inom digitala tjänster samt inom försäljning och support.

- För att skapa de bästa produkterna och tjänsterna behöver vi rätt personer på rätt plats. Vi har anställt många nya, begåvade medarbetare den sista tiden, och fler är på väg. Med ny kunskap, nya idéer och nya tillvägagångssätt är vi ännu bättre och kan skapa fler nya möjligheter, avslutar Klungseth.

DEFAs mål är att göra människors liv enklare, effektivare och mer miljövänligt. Vi erbjuder energioptimering, IoT samt larm till såväl fastighet som fordon. Genom kontinuerlig förbättring och innovationskraft fortsätter DEFA att utveckla marknadens mest högkvalitativa produkter för det uppkopplade hemmet och bilen. DEFA är ett norskt bolag, grundat 1946. Med över 400 anställda på 3 kontinenter distribueras våra produkter och tjänster i 30 länder, spritt över hela världen.