Kablarna säljs även via detaljhandeln under namnet eConnect.

På rekordtid är DEFA en av de största leverantörerna av laddkablar i Europa.

DEFA har ingått stora avtal med tre världsledande elbilstillverkare

Det norska teknik- och tillverkningsföretaget DEFA har ingått betydande avtal om leverans av laddkablar till tre av världens ledande tillverkare av el- och hybridbilar. Detta har bidragit till att DEFA på kort tid blivit en av de största leverantörerna av laddkablar i Europa. Kablarna säljs även via detaljhandeln under namnet eConnect.

Defa har de senaste åren etablerat sig som en av Europas ledande leverantörer av laddlösningar för el- och hybridbilar, och eConnect är den första av ett antal produktutvecklingar som DEFA har utvecklat från idé till färdig produkt av interna resurser i Norden.

"Vi har alltid strävat efter att skapa den ultimata laddkabeln för el- och hybridbilägare. Att flera av världens största bil- och elbilstillverkare väljer våra produkter visar att vi har lyckats, vilket bekräftar vår position på marknaden", säger Martin Jonsson, VD för DEFA AB.

Enligt DEFA finns det ett antal tekniska- och designinnovationer som skiljer eConnect-laddkablar från andra produkter på marknaden.

"Allt från omfattande användarundersökningar till materialval, testning och smart design har resulterat i att eConnect har bättre egenskaper och blivit enklare och bekvämare att använda under alla möjliga förhållanden", säger Jonsson. "Våra kablar är bland annat 40% mer flexibla i kallt väder än alla andra kablar och de har smarta lösningar som skyddar både bil och kabel från slitage och skador. Dessa skillnader är anledningen till att stora internationella aktörer vill ha våra kablar."

"Det här är bara början. Vi har anslutit bilar till elnätet i 60 år och har unik kompetens som få andra i världen kan matcha", avslutar Jonsson.

Kablarna tillverkas i DEFA:s produktionsanläggning i Nesbyen i Norge. eConnect finns även på den svenska marknaden genom ett antal ledande detaljhandelskedjor på eftermarknaden.

........................................................................................................

Martin Jonsson
    Executive Vice President of e-Mobility, DEFA Group
    Managing Director, DEFA Sweden
    Phone: +46 10 498 38 61

DEFAs mål är att göra människors liv klarare, effektivare och mer miljövänliga. Vi erbjuder produkter och tjänster som förbättrar hur människor laddar, förvärmer och säkrar sina fordon, lyser upp sina byggnader, tunnlar och vägar. Vi fortsätter att utveckla världsledande produkter och digitala tjänster genom kontinuerlig förbättring och innovation.Med över 450 anställda på 3 kontinenter distribuerar våra produkter och tjänster i 40 länder, spritt över hela världen.

Presskontakt Marketing Manager +4797063991

Sara Stolt