Delicato och Stiftelsen Einar Belvén skänker en miljon kronor till UNHCR

Delicato och Stiftelsen Einar Belvén skänker en miljon kronor till UNHCR

Delicato och Stiftelsen Einar Belvén skänker en miljon kronor till UNHCR:s arbete med att hjälpa människor på flykt.

Den katastrofala flyktingsituationen lämnar ingen oberörd. Delicato Bakverk AB och Stiftelsen Einar Belvén skänker en miljon kronor till UNHCR för att hjälpa och stödja människor på flykt. Mer än 12 miljoner människor tvingats fly sina hem i Syrien. Över hälften av dem är barn.

- Vi vet att hjälpbehovet är enormt och vill naturligtvis, som så många andra, göra det vi kan för att bidra, säger Jörgen Bergqvist, VD för Delicato. UNHCR gör tydlig och konkret nytta i allt från den mest akuta krishjälpen till att skapa trygga platser för utsatta människor. Vintern närmar sig och belastningen är oerhörd, både i Syrien och i de närliggande områdena. Här gör UNHCR en avgörande insats som vi vill stödja.

Delicatos grundare Einar Belvén startade stiftelsen som bär hans namn, år 1991. Sedan dess arbetar man aktivt för att stötta barn, ungdomar, äldre och sjuka bland annat genom donationer till Ersta Diakoni, Barncancerfonden och Stockholms Stadsmission.

- Min farfar var en sann entreprenör. Han grundade stiftelsen med en önskan om att bidra till allas möjlighet till utveckling och ett värdigt liv, säger Ellinor Belvén. Krissituationen hade berörthonom väldigt mycket, och speciellt hur barnen påverkas. Det här bidraget är i hans anda.

–Gåvan från Delicato och Stiftelsen Einar Belvén kommer att göra det möjligt för UNHCR att se till att tusentals människor på flykt är varma, mätta och trygga. Vi är oerhört glada och tacksamma för deras viktiga stöd, säger Katinka Lindholm, generalsekreterare för Sverige för UNHCR.