Delicato storsatsar på svensk dagligvaruhandel och väljer ny samarbetspartner i Valora Trade

Delicato står inför ett spännande förnyelsearbete med att ge kraft till både företag, varumärke och marknadserbjudande. Svensk dagligvaruhandel är en högprioriterad marknad med stor fortsatt tillväxtpotential. För att realisera den affärspotentialen väljer nu Delicato att inleda ett nytt samarbete med Valora Trade Sweden, samt att byta affärsmodell med varuförsörjning via dagligvaruaktörernas centrallager.

Delicato grundades redan 1948 och är idag nordens största tillverkare av konditorivaror, där Delicatobollen och den klassiska dammsugaren, är de mest kända. Företaget har ett uppskattat erbjudande av både klassiska och moderna bakverk och arbetar med stort fokus på kvalitet och yrkeskunnande. Familjeföretaget Delicato omsätter idag ca 280 Mkr och har ca 200 anställda med huvudkontor och bageri i Segeltorp strax söder om Stockholm.

Från och med april 2016 inleder Delicato en ny era inom svensk dagligvaruhandel när man inleder ett nytt samarbete med Valora Trade. Målsättningen med det nya samarbetet är att i partnerskap med handeln utveckla kategorin ”fika” avseende både produkt såväl som butikslösningar.

- Totalmarknaden för kaffebröd inom dagligvaruhandeln har under en längre tid dessvärre saknat tillväxt. Detta samtidigt som våra undersökningar visar att den svenska konsumenten fortsatt mycket gärna fikar, bara inspiration och tillfälle ges. Vår ambition är att ta på oss en roll som kategoriledare och då behöver vi både utveckla vårt erbjudande baserat på djup konsumentförståelse samt ge förnyad kraft i butik och väljer därför Valora Trade som ny samarbetspartner, sägerJörgen Bergqvist VD Delicato.

Hos Valora Trade är förväntningarna på det nya samarbetet höga.

- Att få möjlighet att göra en satsning på svensk dagligvaruhandel med ett starkt varumärke med etablerad portfölj som Delicato, och samtidigt ta ansvar för att stärka relationen till handeln och utveckla den totala affären med utgångspunkt från konsument och shopper ska bli mycket inspirerande, säger Oddgeir Hole, VD Valora Trade.

För mer info:

Jörgen Bergqvist, VD Delicato Bakverk AB, tel: 0730-52 24 84 alt.

Oddgeir Hole, VD Valora Trade Sweden AB, tel: 076-849 81 01

Om Delicato

Delicato Bakverk AB grundades 1948 av Einar Belvén och bageriet ligger i Segeltorp utanför Stockholm. Delicato är familjeägt och företagets mission är ”Fika för en ännu godare gemenskap”. Företaget har idag en framstående position, som Nordens största producent av bakverk tillsammans med systerbolaget Mobergarna, som nåtts genom ett långsiktigt arbete med kvalitet både gällande råvaror och yrkeskunnande. Företaget har idag ca 200 medarbetare och majoriteten av bakverken bakas i Segeltorp. Sortimentet omfattar allt från ljuvlig choklad till festliga tårtor, goda konditoribitar, kakor och skum vilka finns tillgängliga i såväl egna butiker, dagligvaruhandel samt café/restaurang och servicehandel. Flera av bakverken är välkända och omtycka såsom Punschrullen och Delicatobollen.