Stiftelsen Einar Belvén och Delicato skänker 1 miljon kronor till UNHCR:s arbete med krisen i Ukraina

Krisen i Ukraina fortsätter att eskalera, över 500 000 människor har flytt landet och UNHCR befarar att antalet snabbt kan stiga. Med anledning av detta skänker Stiftelsen Einar Belvén och Delicato 1 miljon kronor till FN:s flyktingorgan UNHCR:s arbete med krisen i Ukraina. Totalt har stiftelsen över sju år nu skänkt hela 8,5 miljoner kronor.

Delicato Bakverk AB grundades av Einar Belvén 1948 och när han drygt 40 år senare lämnade ledningen av företaget grundade han Stiftelsen Einar Belvén. Stiftelsens ändamål är att dela ut bidrag och stipendier för att stötta utbildning av barn och ungdomar samt vård av äldre och sjuka. Einar Belvéns devis var ”alla har rätt till ett värdigt liv”, något som många människor på flykt saknar.

– FN:s flyktingorgan UNHCR verkar för att rädda liv och de kämpar för flyktingars rättigheter. Detta ligger helt i linje med stiftelsens ändamål och det känns därför naturligt för oss att fortsätta stötta deras viktiga arbete, säger Ellinor Belvén, barnbarn till Einar Belvén och styrelseledamot i stiftelsen samt i Delicato.

– Vi på Delicato är enormt stolta över att fortsätta bidra till UNHCR:s livräddande arbete där behovet är som störst för stunden. Solidaritet med Ukraina! säger Johan Berg, VD på Delicato.

UNHCR är en av världens främsta humanitära organisationer som gett stöd till människor på flykt sedan 1950-talet och har FN:s uppdrag att ge skydd åt alla världens flyktingar. Den senaste krisen i Ukraina är både oförutsägbar och osäker och drabbar miljoner människor.

– Vi finns på plats runt om i Ukraina, vilket vi gjort i snart 30 år, vi finns även i grannländerna och samarbetar med andra FN-organ och lokala organisationer. Vi skalar upp och ger nödhjälp som tak över huvudet, vatten, skydd, stöd och mat. Stödet från Stiftelsen Einar Belvén och Delicato gör att vi kan hjälpa fler som tvingats lämna allt och fly för sina liv, säger Åsa Widell, generalsekreterare på Sverige för UNHCR.